Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

HUNDEDYRT FREMOVER AT VÆRE DANSKER??!!

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT om forbrugerpriser med baggrund i de nyeste tal for juli 2012 fra Danmarks Statistik.
Detailtal (kroner i kasseapparaterne) fra Danmarks StatistikBank og eget arkiv
v/Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger .

HUNDEDYRT FREMOVER AT VÆRE DANSKER??!!
Fortsat høj vækst nu på 4,0% i juli i forhold til juli sidste år i fødevarepriser og formodninger om at katastrofevejr sender priserne yderligere i vejret begrænser forbruget af både føde- og udvalgsvarer

I årets første 3 måneder lå de samlede forbrugerpriser som månedsgennemsnit 2,5% højere end i de første 7 måneder i 2011 ( i juli 2,3% højere end i juli sidste år) .

Det er noget mere end udviklingen i den samlede detailhandel i de første 6 måneder med en stigning på kun 0,5% i kroner i kasseapparaterne i forhold til de første 6 måneder sidste år.

Priserne for "fødevarer og ikke alkoholiske drikke" er især steget meget gennem sidste år og i de første 7 måneder i år. Udviklingen siden august 2008, hvor prisspiralen for fødevarer sidst toppede, har været:

2 0 0 8 August +10,4%. September +8,5%.
4. kvartal: Oktober +6,3%. November +4,5%. December +4,4% (gennemsnit +5,1%)
2 0 0 9 HELE ÅRET (månedsgennemsnit for hele året 2009 på +0,3%)
2 0 1 0 HELE ÅRET (månedsgennemsnit for hele året 2010 på +0,4%)
2 0 1 1 HELE ÅRET (månedsgennemsnit for hele året 2011 på +4,0%)
2 0 1 2 1. kvartal: Januar +5,7%. Februar +5,7%. Marts +5,2% (månedsgennemsnit +5,5%)
2. kvartal: April +4,3%. Maj +4,0%. Juni +4,2% (månedsgennemsnit +4,2%)
3. kvartal: Juli +4,0%

Prisstigninger på fødevarer har presset de samlede forbrugerpriser op i årets første 7 måneder. Prisstigningerne på fødevarer i 2008 sendte forbrugerne som en flodbølge i armene på discount med en vækst i 2008 på 12,5% , i 2011 med en vækst på 8,5% og de første 5 måneder i år i år med en vækst på 8,3%.

Fødevarepriserne steg som månedsgennemsnit i 2011 med +4,0%. I årets første 7 måneder i år en stigning på 4,7% som månedsgennemsnit. Forbruget i kroner i fødevarer presses op. Det dæmper forbrugsmulighederne i specialhandlen både med fødevarer og med udvalgsvarer.

Omsætningen i kroner steg i føde- og dagligvaresektoren i de første 6 måneder i år med 1,2%. Renset for prisstigninger et dyk på 3,7% efter de nyeste fra Danmarks Statistik. Tal fra Danmarks Statistik for discount viser for året 2011 en stigning på 8,4% i forhold til 2010 og for de første 5 måneder i år en stigning på 8,3% i forhold til de første 5 måneder sidste år. En discountudvikling og discountkrig med stadig flere discountbutikker og stadig mere søndgskrig og dermed en øget bissehård priskonkurrence på fødevarer.

Vækst i fødevarepriserne og formodninger om yderligere vækst på grund af udbredt tørke sammen med prisstigninger i det hele taget og forbrugernes nervøsitet for den politiske/økonomiske udvikling herhjemme og i udlandet begrænser mange forbrugeres lyst til køb af udvalgsvarer – nyt tøj, beklædning, fodtøj, isenkram o.s.v. Og det gør det fortsat her i år med et fortsat stigende prisniveau for fødevarer.

Den samlede detailhandel gik i 2010 kun frem med beskedne 0,2% i kroner i kasseapparaterne. Og også kun +0,2% i 2011 efter de nyeste og reviderede tal fra Danmarks Statistik . I år i de første 6 måneder en fremgang på 0,5% i kroner og renset for prisudvikling en tilbagegang på 2,1%.

Prisstigninger, discount- og søndagskrig en farlig cocktail
(kommentar gentagelse(revideret) – med nyeste tal fra Danmarks Statistik)
Stigende priser, discount- og søndagskrig om kunderne foruden
økonomisk og landspolitisk usikkerhed trækker fortsat tæppet væk
under stadig flere specialbutikker med udvalgsvarer og mindre
og mellemstore butikker med fødevarer - Især i YDRE-DANMARK.

Prisstigningerne redder ikke føde- og dagligvaresektoren fra en øget butiksdød. Det sørger kampen om søndagskunderne med den nye lukkelov styret af stordetailhandlens kæder så rigeligt selv for på længere sigt. Med flere søndage stiger overkapaciteten mærkbart. Flere søndage betyder jo ikke flere kroner i forbrugernes lommer, men primært øgede samlede omkostninger i detailhandlen. Derfor vil kampen fra stordetailhandlens dagligvarekæder for at tømme forbrugernes tegnebøger i stigende grad gå på bedst mulige søndagstilbud især til efteråret, når lukkeloven “lukkes ned”. Når kunderne så først er kommet for tilbuddene, så fyldes vognen med så meget andet både i fødevarer og i non food (udvalgsvarer)

Det vil i høj grad gå ud over og går ud over specialhandelen med fødevarer (nye tal fra Danmarks Statistik).

Hårdest ramt i 2011 i forhold til 2010 blev:

Frugt- og grøntforretninger med –17,8%
Fiskehandlere med –8,1%
Bagere med -3,3%
Tobakshandlere med –9,5%
mod
Slagtere, der holdt skansen med en beskeden fremgang på 1,3%

Hårdest ramt i de første 5 måneder 2012 i forhold til de samme måneder i 2011 blev:

Frugt- og grøntforretninger med -11,5%
Fiskehandlere med -3,0%
Bagere med -4,1%
mod
slagtere, der holdt skansen med en vækst på 4,2%

Det kan fremover ikke undgå at give problemer med længere til indkøb for mange – især ældre - med færre specialbutikker med fødevarer, færre kiosker, færre mindre brugser, færre købmænd især i mindre og mellemstore byer og handelsområder – især i YDRE-Danmark men også i mange omegnskommuner til større byer ikke mindst efter 1. oktober, når lukkeloven “nedlægges”. Mange selvstændige pensionistmodne butiksejere især i mindre og mellemstore byer/centre er i klemme og overvejer vel at takke af i tide, inden de risikerer at lande på konkursvognen. Mange mindre discountbutikker i YDRE DANMARK kan også komme i klemme efter 1. oktober. 18 måneder efter 1. oktober vil detailhandelsbilledet se helt anderledes ud end i dag.


Copyright 2021 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16