Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Bilerne væk fra Amagerbrogade

Nu er turen kommet til Amagerbrogade. Bilerne skal væk. Det vil sige kun halvdelen skal forsvinde. Men detailhandelen derude er bekymrede. Og med grund. Erfaringerne fra Nørrebrogade skræmmer. Her var detailhandelen ikke forberedt. Hvorfor kigger man ikke på Nørrebro Handelsforenings forslag med afgiftsfri p – pladser for cyklisterne. Detailhandelen i København savner en samlet infrastruktur – plan vedrørende trafikken i hele København, hvor også indgår den kollektive trafik.

En undersøgelse med færdig facitliste
De er meget bekymrede, detailhandlerne ude på Amagerbrogade. Bilerne skal væk, eller i hvert fald de fleste. Vi var også bekymrede på Nørrebrogade, og det viste sig med god grund. En måned efter, at et trafikforsøg var startet, iværksatte Københavns Kommune en undersøgelse. Det skulle bare give et forudbestilt resultat. I undersøgelsen nåede man at tale med ti detailhandlere. Efterfølgende lavede Nørrebro Handelsforening en undersøgelse, der dokumenterede, hvor meget omsætningen var faldet.

Beskyldt for at manipulere
Det viste sig, at efter forsøget på Nørrebro var iværksat faldt omsætningen væsentlig mere her end andre steder. Efterfølgende blev Nørrebro Handelsforening beskyldt for at manipulere, mens undersøgelsen fra Københavns Kommune blev taget for gode vare. Omfattende butikslukninger fulgte. Politikerne dækkede sig ind under ordet krisetid.

Man går skam i dialog
Nu er turen så kommet til endnu en stor indfaldsvej, der skal lukkes for væsentlig fremkommelighed af biler. Det sker inden en Trængsels - kommission er færdig med deres vurdering.

Men kommunen vil bevillige 120 millioner kroner til bedre fremkommelighed for den kollektive trafik og cyklisterne på Amagerbrogade, og det skal gå ud over bilisterne. Et håb for de handlende er dog at det hele skal ske i dialog med dem - det lokale handelsliv.

Tag dog detailhandelen mere seriøs
Her troede vi så, at man var blevet klogere og at man ville tage forretningslivet lidt mere seriøst, når man ville lukke for trafikken. I stedet for at beskylde forretnings – og erhvervslivet for at være for konservative i deres synspunkter burde man måske lige lytte på, hvad de siger.

Det er blevet mere stille
For det er da rigtigt, at en del af Nørrebrogade nu er blevet sådan at man kan få sig et kop kaffe – udendørs. Og det er da også rigtig, at det er blevet mere stille. Stativer til træer har man også fået.

Men politikerne har glemt at snakke om alle de tomme butikker med stigende graffiti. Nørrebrogade er nu en gade, hvor man ikke har lyst til at være om aftenen

Butikker forsvinder
Det kan da godt være vi får smarte spisesteder, men i den ene halvdel af Nørrebrogade kan man ikke mere finde en slagter, tøjforretning, en lædervareforretning og man kan ikke købe et køleskab.

Samme udvikling er de forretningsdrivende bange for vil ske i den anden ende af Nørrebrogade. Kun supermarkeder, grønthandlere, cafeer og genbrugsbutikker og cykelbutikker klarer sig.
Vil det samme ske på Amagerbrogade?

I kan ikke få det som Gl. Kongevej
Nørrebro Handelsforening fik at vide, at man ikke måtte få det som Gl. Kongevej. Politikerne har glemt at handelslivet er en del af kulturlivet.

Masn behøver ikke være modstandere af bedre miljø
Og fordi handelen påpeger de mangler, der i planlægningen og i infrastrukturen så er man ikke nødvendigvis modstandere af miljø, cykler, den kollektive trafik og begrænsning af forureningen.

Biler behøver ikke være et problem
Kære politikere, biler behøver ikke at være et problem, hvis I håndeterer dem og planlægningen på en brugbar måde.

Kun halvdelen forsvinder
Nu bliver det heller ikke helt så galt derude på Amager. Det er kun halvdelen af bilerne man vil have væk, siger politikerne. Men mange familier er jo afhængig af deres egen bil. Og det er erhvervslivet da så sandelig også. Men mobiliteten forringes, og det er ikke godt for erhvervslivets udvikling i København.

Detailhandelen på Amagerbrogade må nu vinke farvel til halvdelen af biltrafikken. Den skal fremover ledes ned af Ørestads Boulevard.

Det er kun 20 pct.
Og det kan da godt være, at det fra Amagerbrogade' s vedkommende kun er de sidste 20 pct, som er bilisterne, der handler ind. Men med de tider detailhandelen har været igennem, skal det ikke så meget til at vende læsset. Se bare, hvordan det gik på Nørrebrogade?

Og det man glemmer er, at detailhandelen er afhængig af, at få sine varer. Det kan ikke lige ske med en cykel.

Der må foreligge en plan
Endnu kender vi ikke detaljerne. De cirkulerer kun inde i nogle af politikernes hoved. Men mon ikke detailhandelen snart har krav op, at få noget mere at vide.
Man ved som skrevet, at det vil koste 120 millioner kroner, så der må jo foreligge en plan et sted.

Handelsforening var miljøfjendske
Og fra Cyklistforbundets side, synes man, at det er sørgeligt, at nogle vil skyde det ned, inden de har set forslaget.

På Nørrebro blev Handelsforeningen kaldt for miljøfjendske, da de advarede mod eventuelle konsekvenser. Konsekvenser som på sin måde faktisk er indtrådt.

Pas på modkørende
Vi cyklister kan nu måske snart glæde os til lige så brede cykelstier på Amagerbrogade som på Nørrebrogade, hvor vi møder modkørende cyklister.

Cyklister savner p – pladser
I forvejen må handelslivet betale for nedlæggelse af p – pladser. Og selv p – pladser for cyklister må de handlende selv punge ud med. Nørrebro Handelsforening havde for Nørrebrogades hensyn stillet forslag til, at de handlende som et forsøg med den nye Nørrebrogade – strækning, slap for at skulle betale for nye cykel – p – pladser. Men det er der åbenbart ingen interesse for fra politisk side. Sært nok, da en undersøgelse viser, at cyklister savner p – pladser til deres cykler.

Endnu flere indkøbscentre
Det er bestemt heller ikke billig for bilister at parkere i København. Men måske ender det med at de før så besøgte indfartsveje bliver erstattet af endnu flere indkøbscentre med gratis p – pladser. Det bliver byen jo ikke mindre forurenet af.

Hvor er den samlede infrastruktur?
Man undrer sig stadig over de forskellige trafik – initiativer, der opstår uden en samlet infrastruktur. Det kommer til at gå ud over nabo – områderne. Hvorfor laver man ikke snart en samlet trafik – plan over hele København, hvor man også involvere den kollektive trafik.

Kigger du i arkiverne, kan du finde ca. 70 artikler om trafikudviklingen, infrastruktur og mangel på samme på Nørrebro og i København.


Copyright 2021 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16