Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Fremtidens København

Turisterne strømmer til landet, selv om vi ikke mere kan spille fodbold. Men så har vi Borgen og Forbrydelsen. Men vi har også Lagkagehuset, Den sorte Diamant and The Little Mermaid, som blev fremstillet på Nørrebro. Vi er Nordens næstbedste erhvervsby, men det har investorerne endnu ikke fundet ud af. Vi har Europas bedste krydstogt – havn, men disse turister finder ikke til Nørrebro. De burde jo se Europas cykel – motorvej. Måske kommer de, når den bliver indviet fra Højbanen til søerne. Og så skal detailhandelen i fremtiden har leveret varer i el – biler – en gang om ugen!

Underspiller vi vores rolle?
Egentlig har København så meget at byde på. Men hvorfor er der ikke flere, der investere i byen? Hvorfor fortæller København ikke, at det er værd at investere i byen? Vi har ingen problemer med at føre os frem herhjemme, men det kniber, når vi kommer til udlandet.
Mon ikke vi underspiller vores rolle?

En gang kunne vi også pille fodbold
Men måske skal vi fortælle, at København er mere end cykelby, modeby, grøn by og en madby. Vi er også mere end H.C. Andersen og Den lille Havfrue.
Engang kunne vi også spille fodbold.

I dag er en bestemt sweater i en krimi meget kendt. Og så er Norma stadig lidt ud over det sædvanlige

Vi er fleksible, kreative og kan engelsk
Vi danskere er gode til engelsk, nogen af os kan endda tysk. Vi er fleksible på arbejdspladsen og mange er kreative – i hvert fald på Nørrebro.
Engang advarede den amerikanske ambassade, amerikanerne i at tage til Nørrebro. Men nu har banderne på Nørrebro røget fredspibe – nu kan de da godt komme.

Det strømmer til med turister
Tænk at antallet af forretningsrejsende er steget med 11,5 pct. i hovedstaden. Og det betyder noget for hovedstaden. En almindelig turist bruger 1.050 kr., men en forretningsrejsende bruger 1.750 kr. - i døgnet.

Wonderful Copenhagen skal heller ikke klage, for turismen i København er steget med over 12 pct. om året de sidste to år. Og inde i byen nyder detailhandelen godt af dette.

Næstbedst i Norden
Men vi halter stadig efter Stockholm på næsten alle områder. En analyse fra konsulenthuset PwC viser, at København er Nordens næstbedste erhvervsby. Resultatet blev

  1. Stockholm 
  2. København 
  3. Helsinki 
  4. Oslo 
  5. Reykjavik

Den dårligste placering får vi i sundhed og sikkerhed. En dårlig placering får vi også på prisen i offentlig transport.

Ændring i butikslandskabet
Trafikalt vil der ske store forandringer. Nørrebrogade, Østerbrogade og Amagerbrogade vi få begrænset mulighed for bilkørsel. Det vil betyde store forandringer i butiksudbuddet. Flere restauranter vil sikkert dukke op.
Men også lukkeloven og krisen vil sætte sine spor.

Metro og letbane
Metroen vil skabe en væsentlig bedre kollektiv trafik, men inden skal vi så meget igennem – støjproblemer samt trafikale problemer skal vi vende os til. Metroen får nogle forgreninger til Nordhavn. Og tænk hvis vi får en letbane fra Nørrebro til Brønshøj. Men det er nok ikke plads til den på Nørrebrogade. Her skal der gøres plads til cykel – motorvejen.

Måske får vi en Metrolinje, fra enten Brønshøj, Bellahøj eller Bispebjerg Hospital via Nørre Campus, Rigshospitalet, Indre Nørrebro, Hovedbanegården og under havnen til det Nordlige Amager.
Og så åbner letbanen på Ring 3 vel også på et tidspunkt.

Varer leveret i EL – bil
Måske får vi i fremtiden vore varer leveret i en el – bil. Hver dag kører lastbiler og varebiler rundt for at aflevere pakker. Hvis man ellers kan finde ud af logistikken, og finde ud af af, at det ikke er to ens butikker, er det for så vidt en god ide.

Har politikere begreb om detailhandel?
Men det er en dårlig ide, at vi som Trængselskommisionen foreslår, skal have varerne leveret en gang om ugen. Det vidner om, at politikerne ikke har begreb om, hvad der foregår i detailhandelen og at kunder har krav på service.
En beregning fra Indre By viser, at en butik får varer seks gange om dagen. Den foreslåede omlæsning må heller betyde yderligere udgifter for den enkelte. Så bliver miljø – forsøget konkurrenceforvridende.

København bliver renere
Besøgende har fortalt, at København har været for beskidt. Nu har man så bevilliget 33 millioner kr. mere til fejemaskiner. Ja kommunen vil i alt bruge 115 millioner kroner til gadefejning.
Københavnernes affaldsbjerg nåede i 2011 astronomiske højder på i alt 5.454 ton. Det er svære og svære at ramme papirkurven.

Uligheden vokser
Uligheden blandt befolkningen i København vil stige. Således er gennemsnits – indtægten på Langelinje 489.000 kr. På Indre Nørrebro er den 167.000 kr. Og i de belastede boligområder stiger fattigdommen. Det skal vi ikke fortælle turisterne.

Når vi promovere os i udlandet, så bliver der ikke fortalt, at der hver år bliver sat 700 familier på gaden i København.

Staten siger nej
I København vil man ellers gerne bygge flere almene boliger. Men staten siger nej. Og det til trods for, at hovedstaden vokser med ca. 1.000 indbyggere hver måned.

Det fjerde bedste omdømme i Verden
De borgerlige vil gerne have haft skattelettelser, men her slår overborgmesteren bremserne i. Kulturborgmesteren ville godt have haft flere penge til at sikre byens offentlige bygninger mod forfald.

København fremhæves som den by, der har det fjerde bedste omdømme i verden. og her ligger Danmark på en ottende plads. Det er analysefirmaet The Reputation Institute, der har spurgt mange tusinde mennesker i de såkaldte g8 – lande.
Sverige ligger på tredje – pladsen.

Instituttet fremhæver de nordiske lande: 

  • de nordiske lande er alle kendt for deres stabilitet, solide demokratier, høje gennemsnitsindkomster og stærke sociale infrastruktur.

Byen med det dårligste ry er Bagdad, og derefter følger byer som Tehran, Moskva og Bogota i Colombia. Og med hensyn til landende så danner Irak bagtrop efterfulgt af Iran.

Den bedste krydstogts – havn i Europa
For tredje år i træk er København valgt som den bedste havn i Europa, når det gælder krydstogthavn. Det er femte gang, man får den ære. I 2012 anløb således 376 skibe og 840.000 passagerer havnen.
Til sæsonstart næste år står en helt ny krydstogtkaj på 1,100 meters længde og 70 meters bredde parat.

Kunne bare nogle af disse mange turister finde vejen forbi Nørrebro?

Time Magazin roser os
Time Magazine valgte sidste år fem gode grunde til at besøge København. Det må nok nærmest betegnes som overklasse – sight seeing. Fremhævet blev Illums Bolighus, Georg Jensen.

Vesterbro roses
Men denne gang er det Kødbyen og de omkringliggende gader, der betager BBC. Journalisten udtrykker det således: 

  • Vesterbro er et epicenter for ny nordisk mad, der er til at betale, hvor enkle, autentiske ingredienser bliver serveret på en kreativ måde, som forstærker deres naturlige smag.

For nogle år siden var det Wall Paper, der skamroste Nørrebro.

CNN fremhæver Forbrydelsen og Borgen
CNN viste billeder fra Værnedamsvej, Tivoli, Christania og Nyhavn. De udtalte: 

  • Først blev en restaurant, de færreste havde hørt om, kåret som verdens bedte. Derefter fik de danske serier Borgen og Forbrydelsen fat i et verdens omspændene publikum. Og endelig er danske designere som malene Birger og Ivan Grundahl efterhånden i færd med at overtage den internationale modescene ”med storm”

De danske restauranter bliver skamrost og København blev beskrevet som et festmåltid for øjnene. Og så bliver bygninger som Den Sorte Diamant og Børsen rost.

Newsweek vil have brød fra Lagkagehuset
Newsweek kårer Københavns Top 10. Og det er blandt andet Lagkagehuset, DR Koncerthuset og øl fra Carlsberg.
Louisiana i Humlebæk, Rundetårn, Den Sorte Diamant og Eifel Bar er blandt de steder, der hitter.

Femte dyrest
Men få byer i verden overgår det høje danske prisniveau. UBS har lavet en top 72. Den indiske hovedstad, Dehli er den billigste, efterfulgt af Mumbai og Bukarest.

  1. Oslo 
  2. Zürich 
  3. Tokyo 
  4. Geneve 
  5. København 
  6. New York

Burger – indekset
Og så har vi det såkaldte Burger – indeks. Hvor længe skal du arbejde for at få råd til en Big Mac: 

  • Efter ni minutter på jobbet har du råd til en i Tokyo 
  • Efter 81 minutter på jobbet har du råd til en i Nairobi 
  • Efter 16 minutter på jobbet har du råd til en i København.

Europas cykelby
Og mon ikke København igen bliver fremhævet, når Cykel – motorvejen fra Højbanen til Søerne indvies without cars and only few shops left.


Copyright 2021 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16