Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Net – handelen vokser

De fysiske butikker har åbenbart ikke nogen kampmiddel mod den voksende net – handel. Mens omsætningen falder, så stiger den på nettet. Her forventer man en stigning på 15 pct. i julehandelen. 43 pct. af danskerne vil helt eller delvis købe deres julegaver via nettet. Og en tredjedel af disse forgår i udenlandske net – butikker. Og det bliver billigere. Nets har opkrævet 100 millioner kroner for meget i gebyrer på nettet. Også via smartphones bliver der købt masser af varer.

Omsætningsfremgang
En opgørelse fra Nets viser, at brugen af Dan – kort på nettet i årets tre første kvartaler er gået frem med hele 11 pct. Handel på nettet er efterhånden blevet ret så almindeligt.
Stigning af ekspeditioner på nettet er steget med 16 pct. Der bliver handlet mere og mere. Og den enkelte handel på nettet bliver på et lavere beløb.

Oneline – shopping
I dag sidder Familien Danmark og køber julegaver på bærbar, smartphone og I – pad. Oneline – shopping er noget, danskerne har taget til sig på bekostning af den almindelige handel i butikkerne.
Ofte går de ind i de fysiske butikker og undersøger varen og prisen. Net – butikkerne betaler ikke den samme høje husleje, som de fysiske butikker. De har heller ikke de samme lønudgifter. Og det betyder for det meste lavere priser til glæde for forbrugerne.

Hver tredje julegave bliver købt over nettet
Hver tredje julegave – netshopper handler i udlandet. Og man reklamerer med, at nu skal man ikke stå i endeløse køer i de fysiske butikker.
Sidste år valgte 43 pct. af danskerne at ordne julegaveindkøbene helt eller delvis via nettet.

Og på nettet kan du så købe 50 ml. af parfumen Chanel nr. 5 for kun 438 kroner i Polen, hvis du er til det. Herhjemme koster den 910 kroner.

En million danskere vil købe via smartphone
Også køb via smartphone er ved at være almindelig. 51 pct. af danskerne ejer i dag en smartphone. I 2013 forventes det, at en million danskere vil bruge deres smartphone, når der skal handles på nettet.

Online shoppingcenter
Ofte forsvinder den enkeltes hjemmeside blandt mange på nettet. Det har nu betydet, at der er opstået såkaldte online – butikscenter. Modellen går ud på, at når man køber en kaffemaskine kan man lige så godt købe parfume til konen.

De enkelte butikker skal bare koncentrere sig om at sælge, mens administratoren koncentrer sig om, at varetage kortbetaling, vedligeholdelse af siden og søgemaskine – optimering. De enkelte butikker betaler så en hvis procentdel, typisk 8 pct. til administrator.
Det er guld værd, hvis man ligger godt på en Google – søgning.

Det koster danskerne 786 millioner kroner
Nogle bliver dog snydt, når det bevæger sig ud på nettet. Internetforbrydere opretter falske hjemmesider med lokkende tilbud. I realiteten er det kun for at lokke betalings – informationer ud af kunden
En rapport fra it – sikkerhedsfirmaet Norton viser, at cybercrime via falske hjemmesider, virusser og stjålne kreditkort – informationer hvert år koster danskerne 786 millioner kroner.

Omsætningsstigning på 15 pct.
Og man skal passe på her op til jul, hvor Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH)regner med en stigning på 15 pct. i nethandelen.

Net – forbryderne er blevet dygtigere
Og net – forbryderne er blevet dygtigere. De sender ikke kun den sædvanlige Tillykke, du har vundet 10.000.000 kr. De finder nu også på realistiske henvendelser.

Kan banken hjælpe?
Du kan som forbruger få dine penge igen, når du bliver snydt på nettet. Men det kræver, at du har indtastet dit kortnummer og dets udløbsdato.
Men hvis du først har modtaget pakken med din vare og derefter fortryder, så kan banken ikke længere hjælpe dig. Banken kan hjælpe dig og tilbageføre penge, hvis

  • varen eller ydelsen ikke bliver leveret 
  • sælgeren opkræver mere end det aftalte beløb 
  • du udnytter din fortrydelsesret ved at undlade at modtage varen 
  • der er hævet på din konto uden din tilladelse

Og hvis du som forbruger udviser en passiv holdning, kan banken heller ikke hjælpe dig, så er pengene spildt.

Du hæfter selv
Hvis internetfirmaet er gået konkurs kan du ikke uden videre få dine penge igen. Du skal stille krav til konkursboet. Og er du klar over, at du selv hæfter med 1.200 kr, hvis PIN – koden er benyttet. Også selv om du ikke selv har givet det videre. I nogle situationer hæfter du med hele 8.000 kr.

Når forbrugerne handler på nettet, er de sikret fortrydelsesret. Den gælder 14 dage i Danmark. I EU er du sikret minimum 7 dage. Det nøjagtige tal kan variere fra land til land.

Nets har krævet for meget
Betalingstjenesten Nets har opkrævet ulovlige dankortgebyrer i e – butikker for over 100 millioner kroner. Sådan lyder det fra Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen. Om forbrugerne så får de penge igen, forlyder det ikke noget om.
Men sikkert er det, at det bliver endnu billigere at handle på nettet.


Copyright 2021 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16