|
|
Rejsekort - med ridser
For mange pendlere, der var på vej på arbejde, var det en sort fredag. Skulle man snyde, og bare hoppe i toget. Man havde ikke tid til at stå i kø ved en automat. På rejsekortets hjemmeside, stod der, at man skulle kontakte busselskaberne. Men her var det konstant optaget. Der kom ingen besked. Først kl. 9, to timer efter nedbruddet fik man at vide, at man kunne rejse gratis. Det kneb i den grad med informationen. Og åbenbart er det generelt problemer med at checke ud. I 2013 fik hele 614.000 en dummebøde. Og klager over dette er nærmest håbløst. Pendlerne på Kystbanen har stadig store problemer med overfyldte tog, for lidt vogne samt aflyste tog.
Ingen information
Den fredag glemmer pendlere til arbejdspladser på Nørrebro og andre steder ikke lige med det samme. Rejsekortet brød sammen klokken 7. Men først lang op af formiddagen kunne man læse om sammenbruddet på DSB's hjemmeside. Og også højtalerne på stationerne forblev tavse. På informationsskærmene kunne man heller ikke læse noget som helst. Fra DSB blev det så meddelt, at man skulle købe billet. Men dem, der så startede deres rejse ved ni - tiden, kunne trygt rejse gratis.
Det der ikke skulle kunne lade sig gøre, skete. Måske var det derfor, at alle var totalt uforberedte. Man havde ikke den mindste anelse om, hvad man skulle gøre.
Det var kaos
Men inden da, måtte dem var på vej på arbejde, så pludselig finde en automat, og købe en billet. Men der var ikke mulighed for at købe billetter på alle stationer. Der var nu heller ikke meget information at hente på Rejsekortets egen hjemmeside. her stod blot, at der var problemer med check in.
Skulle man så med en bus, skulle man kontakte busselskabet. Og her kunne man ikke få forbindelse. alle ringede samtidig. Kort sagt, Det var kaos. For hvor skulle man nu købe sin billet, og var det tid til det? I forvejen var man lidt sent på den, og regnede med, at man kunne stole på sit rejsekort.
Man blev i den grad ladt i stikken. Skulle man hoppe på toget og risikere en bøde, eller stille sig i den efterhånden lange kø foran automaterne?
Transportministeren var irriteret
Atter engang kneb det for DSB at give en ordentlig information. Det haltede gevaldig med kundeservicen. Ja selv den nye transportminister blev irriteret.
En systemopdatering var gået galt.
Transportministeren skrev på facebook på sin pendlertur, at det skulle være gratis. Ved 16 - 16.30 tiden virkede kortet igen nogle steder. Dog ikke i busserne. Her kunne man ikke få afsluttet sin rejse. Og mange har efterfølgende fået en såkaldt dummebøde på 50 kroner.
Der må være en fast procedure
Det kan I gøre meget bedre DSB. og se så lige og få indført en fast procedure i sådanne tilfælde. Det kan da ikke være meningen at I først skal mødes alle jer, der har interesse i Rejsekortet.
En normal fredag er der mellem 100.000 og 150.000 rejsende. Og over 40.000 kan have rejst gratis. Dette giver et milliontab.
Mon ikke DSB og de andre aktører tager en alvorlig snak med leverandøren.
614.000 dummebøder i 2013
Det kan da også vække undren, at der i 2013 blev uddelt 614.000 dummebøder på Rejsekortet. Det må da koste enorme summer, rent administrativt. Måske burde man ændre lidt på systemet, for et eller andet, synes det at være i vejen.
Dem, der klager over at en busstander kan være defekt, kommer heller ikke langt.
Ikke mange muligheder for at få medhold
Mange har klaget over Rejsekortet og de dummebøder, som de får. Men efterhånden er der efterhånden også 2 millioner, der har fået sig et Rejsekort.
Flere har klaget over, at de har checket ud, og at de ikke har en jordisk chance for at bevise det, da kortet ikke har registeret det. Hvis man vil klage over en afgørelse koster det 80 kr. i gebyr, og 160 kr., hvis det er tale om større beløb.
Takstproblemer
Og så er takstproblemerne på Sjælland ikke løst endnu. Det har været umuligt for tog - og buspassagerer, at finde ud af, hvad en rejse koster. Mange rejsekorts - brugere ser frem til en gennemskuelig takststruktur.
Da trafikminister Pia Olsen Dyhr tiltrådte, havde man 30 problempunkter med en masse underpunkter. Og kigger vi hjemmesiden trustpilot.dk så er ikke alle problemer løst.
For mange aflyste tog
Rejsekortet er ikke det eneste problem, DSB har. Ifølge kontrakten må kun en ud af 100 togafgange aflyses, og ni ud af ti tog skal være mindre end seks minutter forsinket. Men kigger man på gennemsnittet af de første ni kontraktår, så har DSB aflyst 70 pct. flere tog end aftalt med staten.
Problembarnet: Kystbanen
En ting er den officielle optælling, noget andet er virkeligheden. Således er pendlerne ikke tilfredse med Kystbanen. Der en masse undtagelser, som ikke bliver taget med. Pendlerne oplever dagligt aflysninger, manglende togvogne, manglende plads, tog, der kører for tidligt og meget mere.
Denne side indeholder en masse artikler om den kollektive trafik og pendlerproblemer. Gå ind i vores søgefelt, for derefter at besøge vores elektroniske arkiv
|
|
|