|
|
Forbrugerne ønsker ikke flere hypermarkeder
DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk
Forbrugerne ønsker ikke flere hypermarkeder
Der er snart ikke flere håndtag at dreje på i føde- og dagligvaresektoren
Nogle medieoverskrifter:
Historisk lav inflation fortsætter – ikke et sundhedstegn. Flertallet af danskere: “Vi har nok”. Vestager skyder forslag om megacentre ned. Det private forbrug står i stampe (fortsat 40 mia. lavere end i 2008). Krisen satte en prop i luksuslivet – især på Sjælland. Livremmen strammet mest i region: Sjælland og mindst i region: Nordjylland. Venstre går storhandlens ærinde. Flere hypermarkeder gi`r større tab en gevinster for samfundet. Supermarkedkæden : Løvbjerg med millionunderskud på 2. år. Stadig flere deltidsansatte i detailhandlen. Tomme huse og tomme butikker skæmmer bybilledet. Rekordbilsalg i år. Stort brugt- og byttesalg på nettet (ikke et forbrugsvæksttegn denne gang). Forbrugerne har et godt øje til kvalitet – men mangler lysten og modet til de højere priser herfor.
Nye minibiler, elektronik og restaurantoplevelser topper hos de unge.
Bilsalget er eksploderet i 1. kvartal. Restaurantbranchen oplever størst stigning i beskæftigelsen. Mange køber “varm mad” med hjem fra firmakantinen. Det er nok de unges forbrugsmønster, der mest markant har ændret sig de senere år også på nettet, samtidig med at boligejere med mest værditab er gået i forbrugshi især på Sjælland. En underliggende markant forbrugsomlægning mod minibiler og de unges restaurantoplevelser er måske ved at toppe og kan eventuelt give plads til andet forbrug.
Det er nok ikke føde- og dagligvaresektoren, der kan forvente øget forbrug. Med 0-vækst i fødevarepriser, flere dårlige regnskaber, for mange åbningstimer og kridtede specialhandelsvinduer leder sektoren efter nye håndtag at dreje på.
Der er nok kun eet brancheglidningshåndtag tilbage for supermarkeder og varehuse: APOTEKER-markedet, som MATAS også er ude efter. Bagere og frugt/grøntforretninger har især discountsektoren jo kanibaliseret Tilbage er der kampen om øget økologi og kvalitet. Den kamp er svær. I sidste ende kampen om at overleve med flest mulige butikker – en rå kamp på kapital og vindermentabilitet hos ledelse og medarbejdere, en kamp, hvor øget køb af føde- og dagligvarer på nettet også kommer til at spille en drilagtig rolle.
For bymidternes udvalgsvarebutikker må der være håb forude. Nu har markedet ligget underdrejet og kæmpet mod stigende netsalg under hele finanskrisen. Det tidligere forbrug må være noget nedslidt og udskiftningsklar. Men. Men. uden øget tillid til regeringens og folketingets evner til at møde danskerne med mere positive og troværdige meldinger bliver det svært. Vi skal nok på den anden side af sommerferien, førend det lysner igen for forbruget af udvalgsvarer. Så året som helhed forhåbentlig for sidste gang indtil videre slutter som et 0-vækstår.
|
|
|