Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i juli 2014

Ulovligheder i Fields, tomme hylder i dansk Supermarked, Fremgang hos Flügger og de fleste bagerier. Lidl bliver størst i Europa. Byggemarkeder opruster, trods tilbagegang. Der er masser af sjusk i DSB – kioskerne, og hælervare i mange kiosker. Politikerne har glemt servicesektoren og hvad bliver vi sure over i Supermarkederne. Vi giver dårlig service i København, og så er det dårlig nyt for de slikglade. Vi skal lære kinesisk og så er opsvinget måske på vej. Det og meget mere kan du læse i endnu en spændende måned i dansk detailhandel.

Kommer opsvinget nu?
Danmark er langt om længe i økonomisk opsving, ja sådan lyder meldingen fra Danske Bank. Kan vi tro det? Således siger Steen Bocian, cheføkonom i Danske Bank: 

  • Dansk Økonomi er kommet godt fra start i det nye år og voksede med 0,9 pct. i 1. kvartal. Pæne nøgletal i 2. kvartal indikerer, at fremgangen vil fortsætte, og vi tør nu godt kalde det et endeligt opsving.

Danskerne vil nu endelig bruge flere penge til forbrug. En gennemsnitlig børnefamilie vil i år have 4.000 kr. mere til forbrug.
Det er stigende beskæftigelse – 28.000 flere er kommet i job siden starten af 2013 – høj forbrugertillid og stigende boligpriser, som giver danskerne tro på fremtiden og mod på at bruge flere penge. Danske Bank vurdere, at danskernes samlede privatforbrug vil stige med 1,6 pct. i år og 1,7 pct. næste år.

De tørre realiteter
Salget stiger i detailhandelen. Omsætningen har nået sit højeste niveau i to år. Også forbrugertilliden er stigende, og har ikke været højere end 2007. Fra april til maj steg detailsalget med 0,4 pct. Dermed er det fjerde måned i træk med stigende salg.

Hvordan oplever danskerne det?
17,3 af danskerne har oplevet at have færre penge til forbrug. Mere end halvdelen oplever et uændret beløb til rådighed. 20 pct. oplever det som lidt flere penge, og 3,6 pct. føler, at de har mange flere penge til forbrug.

Danskerne er blevet mindre forsigtige til at optage lån, således har 4,5 pct. af danskerne i foråret optaget lån til forbrug. Men danskerne siger også, at bankerne er blevet mere villige til at låne penge. Tendensen er, at der er stigende optimisme.
Det er en undersøgelse lavet af CEM Institute – Voxmeter og offentliggjort i Newspaq, der viser dette.

Lavpriser bliver billigere
Der er prisfald i de danske discountbutikker. Forbrugerne kan spare tusindvis af kroner. Det viser Politikens årlige pristjek af 37 dagligvarer i discountkæderne Netto, Fakta, Aldi, Lidl og Rema 1000.
I gennemsnittet er prisen 3,94 pct. lavere i butikkerne i juni i år end i 2013. Hvedemel er blevet godt 14 pct. billigere og flaskeøl otte pct. billigere, mens prisen på kaffe er faldet mindst 5 pct. i samtlige butikker.
Økonomer finder udviklingen opsigtsvækkende, da de globale råvarepriser har bevæget sig den modsatte vej. Korn, kød og kaffe er over en bred kam eteget med 20 pct. siden nytår.

Ni Hao
Ja sådan hedder Goddag på kinesisk. Sidste år havde kinesiske turister 151.749 overnatninger i Danmark, fortæller MetroExpress. Det er en stigning på hele 33 pct. i forhold til året før. Kineserne efterlyser autentiske oplevelser. Det er havnebadet og H.C. Andersen, der trækker. Særlig Magasin oplever kineserne. Her har personalet lært kinesisk, og informationen i højtalerne er også på kinesisk. I 2012 brugte kinesiske turister i gennemsnit 6.628 kr., hver gang de kørte kortet gennem kreditkort – terminalen i Magasin. Det er 12 gange mere end en gennemsnits – turist.

Danmark er verdens 7. rigeste land
På Verdensbankens liste over de rigeste lande, finder vi på de tre første pladser, Luxembourg, Norge og Qatar. Schweiz er faldet ned på en femte plads, slået af Macao. Den lille ø lever af sin enorme kasino – industri. Australien har sneget sig ind på sjettepladsen. Selv om Danmark er kommet op på syvendepladsen er det langt op til Luxembourg på førstepladsen. Her er BNP’et pr. indbygger 600.000 kr. Danmark kan kun mønstre lidt over det halve.
Sverige og Singapore kommer på ottende og niende pladsen. Og USA på tiendepladsen skubber Canada ud af listen.

HK anmelder butikker for brud på lukkeloven
Vi kunne i sidste nummer berette, at en række butikker i Sorø valgte at trodse lukkeloven, grundlovsdag. Nu har HK – Handel valgt at anmelde dem. Det skriver hk.dk Politiet havde valgt ikke at tage sig af sagen, men det er de tvunget til nu.

Dårligt Nyt for slikglade
Kæmpe skildpadder, Pingvin – blanding og andre lækkerier bliver produceret under kritisable forhold, fastslår Arbejdstilsynet. Det er Toms – gruppen, der får sure smileys. De ansatte er udsat for farlige maskiner, store mængder af sundhedsfarligt lakrisstøv samt tunge løft. Det skriver avisen.dk

Og fabrikken har lovet nye reoler, løftemaskiner og nyt udsugningsanlæg.
På en landejendom i Hillerød var rumænske ansatte sat til en ommærkning af datomærkerne på spande med slik. Rumænerne tog de gamle klistermærker af med en svamp, hvorefter de satte nye mærker på.

Men ved en razzia som Fødevarestyrelsen gennemførte sammen med politi og Skat blev der beslaglagt hele 5 tons slik. Det svarer til 22 paller. Seks rumæner havde dokumenteret deres arbejdsopgaver på video.

100 gr. Slik 5,95
Hos Bilka kunne du pludselig få 100 gr. Slik for 5,95. det er billigere end på Nørrebro. Hele vægge i supermarkeder plastres efterhånden til med ”Bland – selv – Slik”. Metroexpress og YouGov har spurgt 1.005 danskere om hvilken slik man i øvrigt foretrækker. Et flertal på 25 pct. foretrækker Matador Mix.

Københavnere giver dårlig service
29 pct. af danskerne mener, at servicen er dårligere i hovedstaden end i resten af landet. Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for DR Aftenshowet. Kun fire procent mener, at københavnerne giver en bedre service.

Og så synes kun 14 pct., at der er bedre service i Danmark end i udlandet. Ja turister har længe sagt det, servicen er for dårlig. Det kniber med viden om produkterne, og det andet problem er ligegyldighed. Nogle mener, at kundepleje ikke er deres ansvar. Kunder skal ikke forstyrre dem i deres rigtige arbejde. Måske skulle vi betragte vores kunder som stamgæster, der synes, at vi er en god vært.

Det bliver vi sure over
Søndagsavisen har spurgt danskerne, hvad de bliver sure over i supermarkeder. Svaret er, at vi ikke gider tomme hylder og dårlige tilbud. I undersøgelsen, der er foretaget af YouGov svarer hver tredje, at udsolgte varer irriterer mest. Basisvarer kan man ikke undvære. Dette irriterer os mest: 

  1. Udsolgte varer 33 pct. 
  2. Dårlige Tilbud 27 pct. 
  3. Fejl på bonen 25 pct. 
  4. For åbne kasser 22 pct. 
  5. Mangelfuld skiltning 21 pct. 
  6. Rod 16 pct. 
  7. Uvidende ansatte 16 pct. 
  8. Varer der flytter plads 14 pct. 
  9. Sure kasseekspedienter 13 pct. 
  10. For gamle varer 13 pct.

Kigger vi så på de enkelte butikker, hvad er kunderne mest sure over: 

  • Føtex – Dårlige tilbud 
  • Netto – Udsolgte varer 
  • Bilka – Varer, der flytter plads 
  • Rema 1000 – Udsolgte varer 
  • Kvickly – Dårlige tilbud 
  • SuperBest – Prisniveauet 
  • Super Brugsen – Dårlige tilbud 34 pct. 
  • Fakta – Udsolgte varer

Dårlige tilbud, hvor der er begrænset, hvor meget kunderne sparer, vækker mistænksomhed hos kunderne. Det giver en fornemmelse af, at butikken er ude på at snyde en. Ja, dårlige tilbud irriterer kunderne.

Man kan sige, at gennem de seneste år er udvalg og kvalitet i discountbutikkerne blevet væsentlig forbedret.

Intersport har underskud
Ifølge detailfolk.dk er der røde tale hos Intersport. Sportskæden kom ud af 2013 med et underskud på 7,4 millioner kroner. Sidste år havde kæden et beskedent overskud på 1,3 millioner kroner. Det er især overtagelsen af fem butikker fra konkursramte Sport on Top, der trækker ned.

Ser man bort fra de fem butikker havde Intersport et overskud på 2,4 millioner kroner. Man forventer næste år et overskud på 4,7 millioner kroner.
Intersport har 84 butikker fordelt over hele Danmark med 650 medarbejdere.

Fremgang for de fleste bagerier
Andersen Bakery kører iflg. Berlingske Business med underskud i den danske del for sjette år i træk. I sidste regnskabsår havde den danske del et underskud på 18 millioner kroner.

Bager – og Konditormestrenes brancheorganisation siger, at kun to bagerier er gået konkurs i årets første fem måneder. I 2013 måtte 23 bagere lukke. Åbenbart har bagerne fundet samarbejdspartnere og nye markeder, for det går fremad for branchen. Mange har allieret sig med dagligvarebranchen.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik har 141 bagerier landet over måttet indgive konkursbegæring i perioden 2009 til 2013.

Dealsites har dårlige tilbud
Mange danskere modtager hver dag mails fra et eller flere dealsites, Det er knaldtilbud på alt lige fra ferie til kaffestel. Men ikke alt er lige godt. Søndagsavisen har lavet en gennemgang af tilbuddene. Dealsitene reklamerer med 50, 60 eller 70 pct. rabat. Men man kan sagtens finde varerne lige så billige i almindelige butikker.
Således fandt Søndagsavisen et kamera, der normalt skulle koste 1.399,- kr. med 50 pct. rabat til 430,61 kr. incl. Fragt på en anden hjemmeside. Moralen er, at man ikke skal lade sig vildlede af rabatterne. Man skal bruge sin sunde fornuft, og tjekke andre steder, inden man slår til.

HK – Formand: Man har glemt servicesektoren
Sidste år kom der en vækstplan, og i år kom der endnu en fyldt med 90 forskellige initiativer, som alle skal bidrage til at skabe vækst, hovedsagelig i produktionsvirksomheder. Men Kim Simonsen, formand for HK, mener at man har glemt servicesektoren. Og det har han skam ret i. www.norrebro.dk har kigget lidt på fakta: 

  • 7 ud af 10 privatansatte arbejder i servicesektoren inden for rådgivning, handel og transport – det svarer til 1,3 mio. mennesker 
  • Antallet af ansatte i serviceerhvervene er steget over 45 pct. siden 1966. Antallet i industri og landbrug er i samme periode faldet med 50 og 77 procent.
  • Beskæftigelsen inden for serviceerhvervene faldt med 4,5 procent under krisen. Det tilsvarende tal for industrien er 21 procent fra 2008 – 2013. 
  • Ifølge Danmarks Statistik udgør servicesektoren 63 pct. af alle vækstvirksomheder. 
  • Servicesektoren betaler 16 gange højere energiafgift end industrien, mens lettelserne i energiafgifterne især er gået til industrien.

Coops Manifest
Vi har tidligere her skrevet, om at Coop vil ændre vores madvaner. På detailfolk.dk fandt vi Coops Manifest: 

  1. Vi vil sætte mere smag på hverdagen 
  2. Vi vil gøre det sundere at leve nemt 
  3. Vi vil give flere gode madoplevelser 
  4. Vi vil vide, hvad vi spiser 
  5. Vi vil gøre økologi til hvermandseje 
  6. Vi vil give lokale råvarer en hovedrolle

DSB – Kiosker sjusker
Det kniber med rengøring og fødevarehåndtering på DSB – stationerne viser en undersøgelse, som Søndagsavisen har foretaget. 

  • Smurte boller blev opbevaret for varmt 
  • Støv, krummer og madrester flere steder 
  • Snavs i opvaskemaskinen 
  • Ingen dokumentation for egen kontrol gennem tre måneder

Knap hver fjerde af alle kiosker har fået anmærkninger på deres smiley – rapporter i løbet af det sidste år. Man skulle så tro, at det var blevet bedre her, efter som DSB har afskaffet salgsvognene. Det kan være problematisk, hvis håndteringen af fødevarer ikke sker rigtig. For rejsende er det ikke sjovt, hvis sygdomsfremkaldende bakterier, så som novovirus, skimmelsvamp og hverdagssnavs som støv og nullermænd finder vej til butikkens sandwich, franske hotdogs og kanelsnegle. Det kan sikkert føre til mavepine eller det, der er værre.

Teknologi bruges til mere salg
Den spanske iværksættervirksomhed Proximus vil ved hjælp af bevægelsescensorer finder ud af, hvor vi stopper, når vi bevæger os rundt i et supermarked. Hvor er det nu, vi tilbringer mest tid? Ved at indsamle data kan supermarkederne få et indblik i, hvordan de bedst indretter deres butikker til at få et større salg. Det skriver NewScientist.
Man kan så sig, at atter engang bliver borgere overvåget i det offentlige rum.

Byggemarkeder opruster
Nu skal der oprustes hos Silvan og Stark. Og det skal ske, selv om omsætningen i branchen i de sidste fem år er faldet med 35 pct. i forhold til niveauet før krisen. Det er den såkaldte DT Group, der varsler forandringer.

Men man er oppe mod stærke konkurrenter som Bygma, Bauhaus, Jern & Fix samt masser af lokale tømmerhandler, byggemarkeder og specialiserede netbutikker. Specialister mener, at der i dag er mindst 50 byggemarkeder for mange i Danmark.
I Danmark har DT – group selv lukket 10 byggemarkeder. Med 38 Silvan – varehuse og 93 Stark – forretninger mener man, at Danmark er dækket rent markedsmæssigt. Ambitionerne er høje. I dag omsætter DT – Group for 18 milliarder kr. i Norden. Målet er inden for fem år, at nå 30 mia. kr.
En ny strategi skal frigøre personalet til salg og rådgivning. Der skal desuden investeres kraftig i IT – systemer, logistik og flere specialiserede medarbejdere.

Igen kludder med Dankort
Igen oplevede kunder, at de ikke kunne betale med dankort og andre betalingskort. Og problemet var uregelmæssig. Nogle kunder kunne betale, andre kunne ikke. Det skabte en del forvirring hos de butiksansatte. Nets afviser, at det er tale om et nedbrud. Man kaldte episoden for uregelmæssigheder.

Flere bruger Mobilpay
Analayse Danmark har foretaget en undersøgelse, der viser at hver tredje dansker forventer at bruge Mobilepay det næste år. Det betyder med andre ord 1,6 million brugere. Kun 11 pct. havde tænkt at bruge konkurrentens Swipp i løbet af næste år.
De to konkurrenter kæmper om erhvervskunderne. Omkring 800 små erhvervsdrivende er indtil nu gået med på bølgen. Men det er ikke kun de små, der kan se fordelen i at tilbyde kunderne betaling via en app. Blandt andet har Netto og Føtex indgået et samarbejde med Danske Bank om at bruge Mobilepay.
2.913 andre virksomheder er ved at blive oprettet. Indtil videre er løsningen gratis for brugerne, men dog ikke for virksomhederne.

Lidl vil være størst i Europa
De to tyske discountkæder Aldi og Lidl har udfordret de britiske detailkæder. Tesco er kommet med et meget dårligt regnskab og WM Morrison har bebudet en fyringsrunde på 2.000 medarbejdere. Eksperter mener, at Lidl i længden vil blive nummer 1 i Europa. De vil slå britiske Tesco og franske Carefour af tronen.
Ja, britiske Tesco med 7.000 butikker er i krise efter den værste nedgang i salget i 40 år. Hver ottende pund, som briterne bruger til at handle, havner hos Tesco.
Lidl – gruppen sigter efter en årlig omsætning på 596 milliarder kr. Eksperter mener, at Lidl får en årlig vækst på 5 pct. Hos Aldi vil den være på 3,5 pct.

Fremgang hos Flügger
Det er fremgang både på top – og bundlinje hos malervirksomheden Flügger. I det skæve regnskabsår 2013/14 kan man melde om et overskud på 76 millioner kroner mod 49 millioner kr. året før. Samtidig er omsætningen gået frem fra 1,87 milliarder kroner. til 1,92 milliarder kroner.

Flügger har lanceret et loyalitetsprogram, der nu har 150.000 medlemmer – ganske imponerende. Kæden har 185 danske butikker, hvoraf 73 er ejet af koncernen. Men malerkæden er også til stede i de andre Skandinaviske lande samt i lande som Polen og Kina.

Amazon kommer med en telefon
Internetgiganten Amazon håber, at kunne udnytte sin stærke position til at klemme sig ind på mobilmarkedet med den nye Fire – telefon. Den skulle være i stand til at genkende tusinder af produkter, TV – shows og sange, så man lynhurtig kan købe dem – i Amazons egen netbutik.
I Tyskland er giganten blevet indklaget til konkurrencemyndighederne, men det får I mere at vide om, næste gang, vi beretter fra bogbranchen.

Mærker skal stoppe butikstyveri
Små mærker med teksten Købt i Fakta, Købt i Brugsen m.m. er det nyeste våben mod butikstyve, der sælger store mængder af mærkevarer videre til købmænd og kiosker. Især er der mange kiosker, der sælger hælervarer. Supermarkeder har længe kæmpet mod organiseret butikstyveri.

Tester varen i butikken, køber på Nettet
En ny norsk undersøgelse viser, at der blandt unge under 35 år, er 70 pct., der går ned i butikken og prøver varer, som de allerede har bestemt sig for at købe på nettet. Det skriver den norske nyhedsside tekstilforum.no.

Millioner af kroner på fejlkøb
En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Metroexpress viser, at danskerne inden for det seneste år har foretaget fejlkøb af tøj eller sko, som de aldrig har gået i. men stadig ejer. 36 pct. har brugt mellem 200 og 999 kr. på fejlkøb inden for det seneste år. 13 pct. svarer mellem 1.000 og 5.000 kr.
Det er ofte impulskøb, som man fortryder. Men skal vi lige se på undersøgelsen:

Har du inden for det seneste år foretaget følgende køb, som du betragter som fejlkøb:

  • Tøj eller sko, som du aldrig har gået i, men stadig ejer 37 pct. 
  • Bøger, som du aldrig har fået læst, men stadig ejer 17 pct. 
  • Køkkenudstyr, som du aldrig har fået brugt, men stadig ejer 13 pct. 
  • Elektronik, som du aldrig har brugt, men stadig ejer 11 pct.

Tomme hylder i Dansk Supermarked
Kunder i Føtex og Bilka og i andre af Dansk Supermarkeds butikker blev forleden mødt af halvtomme kølediske og skilte med beklagelser landet over. Problemet skyldtes iflg. Fyns Stiftstidende omlægning af IT – system og flytning af et lager.
Flere hundrede forskellige kølevarer var ikke blevet leveret. Heriblandt var pålæg, leverpostej, oksekød, svinekød, fjerkræ og mejeriprodukter. Det har været pinligt og frustrerende for personalet og kunderne.

Problemerne stod på i 4 – 5 dage, inden logistik – problemerne blev løst, og har sikkert kostet mange omsætningskroner.

Stormagasin i Fields er stadig ulovlig
Natur – og Miljøklagenævnet har enstemmigt afgjort, at Københavns Kommunes byggetilladelse til et stormagasin i butikscentret Fields bestående af Bilka, Hennes & Mauritz, Magasin m.fl. stadig ikke er i overensstemmelse med lokalplanen.
Afgørelsen vækker undren hos Københavns Kommune. I 2013 fik Fields en ny byggetilladelse fra Københavns Kommune, men det er også denne, der er blevet afvist. Det er nu op til Københavns Kommunes Tilsynsmyndighed at afgøre, hvilke konsekvenser afgørelsen får for Fields.

Det er nok ingen chance for, at Fields bliver lukket. Men noget skal det vel gøres, for at få det hele erklæret lovligt.

Dette er, hvad vi havde valgt at bringe om detailhandelen i juli måned.
Vi vender frygtelig tilbage i August måned. Hermed vil vi gerne ønske alle vore medlemmer, samt læsere af denne side og vores Facebook en rigtig God Sommerferie. Her på redaktionen holder vi ikke sommerferie. Vi er allerede i gang med August – udgaven.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16