Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

De allernyeste eventyr på Cykelstien

Hvorfor er det ikke lys i Fælledparken? En bygning af en cykelsti på Christiania skal overvåges af Politiet. Borgmesteren selv har stemt imod denne cykelsti. Og selv om politiet ikke kan, så opfordrer Almindelig Brand til at stoppe cykeltyven med en kædelås. Kun 35 cykelværksteder har overenskomst. Undertegnede kan nu komme 10 pct. hurtigere frem, endda ved at holde samme fart, læs hvordan. Bjørn Bredahl fra Politiken har i den grad givet et billede af den manglende cykelkultur i Verdens bedste Cykelby. Langt hen af vejen, har han vel ret?

Hurra 10 pct. hurtigere
Hurra, ny teknologi kan spare mig for 10 pct. af rejsetiden på cykelstien frem til 2018. Den kortere rejsetid skyldes investeringer på mere end 100 mio. kroner. Ja nu er disse investeringer også gavnet buspassagerer. De vil også komme hurtigere frem. Og så er fodgængere blevet særlig prioriteret på Nørrebrogade, ja sådan står det i kommunens plan. Vi må så ikke håbe, at de vader ud, når jeg kommer cyklende.

Super – cykelstier
Det der med de 10 pct. skyldes nu ikke, at undertegnede skal cykle hurtigere. Nej, det skyldes, at der skal være syv sammenhængende strækninger gennem byen til os cyklister. Det er de såkaldte Super – cykelstier. Vi har før kritiseret, at det ikke var bedre skiltning på disse.

Hvorfor er der ikke lys i Fælledparken?
Når vi nu er ved disse stier, hvorfor har man så sparet på lyset langs cykelstien gennem Fælledparken. Undertegnede landes således pludselig i nogle træer, da Fælledparken skulle passeres. Det var en god smutrute fra Rigshospitalet til Østerbrogade gennem 14 dage. Her er det godt nok skiltet med, hvor gående/løbende og os cyklister måtte færdes. Men det er det jo langt fra alle der overholder. Når man så pludselig en meget mørk aften møder løbende uden reflekser på den forkerte sige, ja så må man lave undervigemanøvre.

Mon ikke der kunne blive råd til et par lys, så man kan se, hvor man færdes. Alternativet må være, hvis kommunen ikke kan få råd, at løbere skal have lys på.

Cykelstien på Christiania skal beskyttes af ordensmagten
Og så skal vi igen til cykelruten på Christiania. Der skal bygges to broer i hver ende af fristaden. I kontrakten står det sandelig, at arbejderne skal beskyttes af ordensmagten.
Der skal også rives et brændeskur ned, og her har Fonden Fristaden Christiania fået længere snor. Ja man har fået frist helt til december. Den blokerer nemlig for en cykelbro over Dyssegraven.

Borgmesteren har stemt imod cykelstien
Teknik – og miljøborgmesterens parti har stemt imod denne plan. Om det er derfor planerne bliver udskudt gang på, ja det må man ikke sige. Man har så diskuteret, om broen kunne flyttes, for at bræddeskuret kunne få lov til at blive. Formanden for Fondet synes, at cykelruten er sindssyg og vanvittig.

Det er hele fem år siden, man besluttede sig for cykelruten. Og der er stort set intet sket.

Hvert 7. minut stjæles en cykel
Hver 7. minut stjæles der en cykel i Danmark. En undersøgelse viser, at hver fjerde, som har fået stjålet sin cykel har overvejet selv at stjæle en. Sikke dog en kynisme. Her har vi blandt andet fået at vide af diverse cykelforeninger, at cyklister er ordentlige mennesker med en anstændig moral og etik.

Jungleloven hersker
Godt nok markedsfører København sig som cyklernes by og har ambition om at være i verdensklasse. Men på cykelstien gælder jungleloven. Mere om dette senere.

Stop Cykeltyven
Dette med det omfattende tyveri forhindrer dog ikke Almindelig Brand i at igangsætte en kampagne Stop Cykeltyven. Blandt andet skal 1.500 cyklister gennem et år teste en ekstra stærk kædelås.

Kun 35 cykelværksteder har overenskomst
Nu har Cykelmekanikernes Brancheklub også råbt op. Mekanikerne slås for deres rettigheder. De vil gerne have overenskomst. Problemet er nok gensidig solidaritet, for mange har valgt fagforeningen fra som unødvendig. Og kun 35 cykelværksteder i København har overenskomst.

Det er vel lige før, at der bare på Nørrebrogade ligger 35 cykelværksteder.

Ikke altid venlige hilsner
De fleste københavnere ved det. Der er fuld fart over feltet på cykelstien. Og det er det også m.h.t. råb på cykelstien. Det er ikke altid venlige hilsner, der udveksles. Og så skal man også lige tage sig i agt for højresvingene for rødt.

Livstruende oplevelser
Politikens debattør, Bjørn Bredahl kalder oplevelserne på cykelstien for livstruende oplevelser. Både midaldrende mænd på racercykel og unge kvinder med fart i pedalerne får et skriftligt dunk.

Bredahl kalder det for daglig terror i trafikken. 

  • Hvorfor tager fanden ved pæne folk, som sætter sig op på en cykel?

Gå i terapi eller opsøg læge
Folk skal bare forbi, og hvis de ikke kan, så bliver man truet. Debattøren råder frembrusende cyklister til at gå i terapi eller opsøge læge. Baggrunden er en episode en morgen, hvor debattøren og hans søn, er ved at blive mejet ned.

Sat ord på oplevelser
Egentlig er Bjørn Bredhals signatur ikke engang overdrevet. Han har bare sat ord på sine oplevelser. Debattøren mener, at udviklingen bliver mere og mere skræmmende. Og det er ikke kun et spørgsmål om takt og tone, men om liv og lemmer. Folk kører hinanden ned – somme tider gudhjælpe med vilje.

Det er krig, når man kommer i vejen, hvorfor, spørger Bjørn Bredahl. Det er fordi, at der på cykelstierne og de andre steder, hvor cykelfolket færdes, gælder en helt anden lov – jungleloven.

Unge piger på meget høje damecykler
En særlig gruppe cyklister har Bjørn Bredahl også lagt mærke til. Det er unge piger på høje damecykler med buet stang iført hovedtelefoner og Ipad. De er fuldstændig fraværende. Man kan godt opgive at komme i kontakt med dem. De hører intet.

Verbal vold
Debattøren har lagt mærke til, at der er fri bane altid og overalt, uanset om det gælder lyskryds, fodgængerovergange, ensrettede gader, fortov eller parker. Der vanker verbal vold såfremt man ikke flytter sig.

Hastighedsbegrænsning
Gaderne er ikke racerbaner, siger Bredahl. Bredahl foreslår: 

  1. De ganske almindelige færdselsregler genindføres for cyklister 
  2. Der indføres en ny regel – 20 kilometer i timen som hastighedsbegrænsning for cyklister i bymæssig bebyggelse

Undertegnede overholder nu ikke de 20 km altid. Men det er for at komme væk fra en klynge på cykelstien. Her er det farligt at opholde sig.

Man skal ikke generalisere
Selvfølgelig skal man ikke generalisere, men indrømmet, der er mange terrorister på cykelstien, fortovet, fodgængerovergangen og andre steder, hvor de ikke burde være. Man kunne jo ønske, at politiet engang imellem ville spille bussemænd på cykelstien. Men det får de jo også kritik for – rent politisk. Nogle partier i Borgerrepræsentationen mener, at de skal bruge deres sparsomme tid andre steder. Det er skam ikke let.

Forfriskende indlæg
Indrømmet, det var et forfriskende indlæg i cykeldebatten. Måske kunne Bredahl også have nævnt kaos ved busstoppesteder. Hvis man holder for buspassagerer, der skal på bussen, når bussen er stoppen risikere man ofte, at blive torpederet bagfra af en anden cyklist, der ikke har i sinde at overholde loven.

Man får hug for at være imod cykelkulturen
Bredahl har sikkert fået eller får hug for sine udtalelser. Det er som om at cyklister og cykelstier er fredet i København. Man bliver nærmest blacklistet, såfremt man udtaler noget negativt om cykelkulturen i hovedstaden.

Kære læsere, det var vores nyeste indlæg i oplevelser på og omkring cykelstien, og den næste oplevelse kommer bestemt. Du kan følge de andre historier om cyklen og cykelstierne i vores elektroniske arkiv – brug søgefunktionen.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16