Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i maj 2015

Hvilket shopping – center er mest vild? Imerco satser på deres net – butik. Mange butiksejere på Nørrebro skal fungere som politibetjent. Det er ikke uden problemer. Slikbutikker beskæftiger i den grad Skat. Og hvad sker der i grunden med Apoteker – loven? Rasende restauranter raser mod Just Eat. Hvad er i grunden den rigtige sandhed med Web – handel? Se en overraskende undersøgelse. En uventet reaktion er kommet fra forældre, hvis børn samler på dyrekort, som man har fået, efter at forældrene har handlet i Dansk Supermarked. Vi skal af med plastikposer. Et nyt supermarked Meny tager kampen op mod alle de andre. Og så er forbrugere og virksomhedsejere uenige om begrebet ”service”. Det og meget mere kan du finde her.

Uenige om service
Virksomhederne og kundernes opfattelse af service er vidt forskellige. Flere og flere danskere mener, at de oplever dårligere og dårligere service. Men butikkernes opfattelse er, at de leverer service i topklasse.

Hele 94 pct. af danske virksomheder mener, at de leverer service i topklasse, mens kun 45 pct. af kunderne giver dem ret. Der er også stor uenighed om, hvad der giver en god serviceoplevelse. En god indkøbsoplevelse må være noget af det vigtigste for en fysisk butik i dag i kampen mod nethandelen.

Kunderne vil hav en personlig oplevelse, og det kan man gøre med simple midler: 

  • Smil til kunden, dig goddag og farvel 
  • Udvis interesse for kundens problemer 
  • Giv kunden fornemmelse af, at her får man noget ekstra for pengene 
  • Giv kunderne det, de vil have

Hvad er det vigtigste for, at kunderne oplever en god service?

Virksomhederne:

1. At vi giver løsninger på kundens problem (31 pct.)
2. Professionel service (22 pct.)
3. At medarbejder udviser forståelse for kundens problem (11 pct.)

Forbrugerne:

1. Indgående kendskab til varen (63 pct.)
2. Venlige/imødekommende medarbejdere (55 pct.)
3. At medarbejdere foreslår løsninger på mit problem (47 pct.)

Hvorfor opstår der dårlig service?

Virksomhederne:

1. Var ikke i stand til at forstå kundens problem (21 pct.)
2. Uvenlig håndtering af kunden (18 pct.)
3. Forstår ikke løsninger, der er relevante for kunden (16 pct.)

Forbrugerne:

1. Svært at komme i kontakt med virksomheden/medarbejderen (34 pct.)
2. Uvenlig håndtering af mig som kunde (24 pct.)
3. Ikke i stand til at forstå mit problem (7 pct.)

Kilde: Wilke for Advice offentliggjort i Søndagsavisen

Ny spiller på markedet – Meny
40 pct. af danskerne køber deres dagligvarer i et discountsupermarked. Og man lægger mærke til hvor konkurrencen befinder sig. Og i København er det særlig gang i den i Torvehallerne ved Israels Plads. Nu vil det nye supermarked Meny tage konkurrencen op med denne begivenhed. Den samme stemning og ekspertise skal nu ind i de 40 nye butikker, som åbner i hovedstadsområdet. Det er de første af i alt 119 tidligere Super Best og Eurospar, der nu bliver Meny – butikker.

Alle 5.500 medarbejdere har været på kursus. For som de siger i kæden. ”Vi er et fødevaremarked og ikke et supermarked”. Man har forsøgt, at lave torvestemning i butikkerne og uddannet medarbejderne til eksperter. Jo, det er indkøbsoplevelser, der er vejen frem for at kapre nye kunder.

Ideen med fødevaremarked stammer fra USA. I Holland bruger man gamle lader til at oprette Foodmarkt.

Danskernes foretrukne supermarked er – Rema 1000
Rema 1000 er danskernes foretrukne supermarked, når det gælder dagligvareindkøb. De vinder kampen om det supermarked med det bedste omdømme. I detailkampen indtager de en 14. plads, foran Coop og Dansk Supermarked, der henholdsvis kommer på en 17. og en 20. plads.

Man er hos Rema 1000 dygtige til begrebet ”soft discount”. Man har nogle discount – lignende priser, men samtidig satser man på økologi og at undgå madspild. I maarts kunne købmandskæden præsentere en omsætning på over 10 mia. kr. og et forbedret driftsresultat siden sidste år på 19 mio. kr.

Vi skal af med plastikposer
Europas befolkning bruger hvert år 100 milliarder plastikposer. Det skal de ikke længere. Målet er på 10 år at nedbringe forbruget med 80 milliarder årligt. Færre poser bliver en enorm gevinst for naturen. Loven er rettet mod tynde plastikposer. De tykke bliver i dag genbrugt. Den nye lov som EU har vedtaget får ikke den store betydning for Danmark. Vores forbrug ligger under 80 poser pr. indbygger pr. år.

I 2025 skal alle lande være nede på 40 poser. Miljøstyrelsen mener, at det kan man sagtens nå ned på herhjemme uden at belægge poserne med yderligere afgifter. Herhjemme har vi for længe siden (1993) skulle betale for plastikposer i butikkerne, og dette har betydet en klar reducering af brugen.

Uventet reaktion på kampagne fra Dansk Supermarked
Dansk Supermarked kører i øjeblikket en kampagne med dyrekort. Man kan få disse kort, når man køber bestemte varer, og så kan man få nogle mappe til at sætte disse kort i. Men dette har fået forældre til i den grad at kritisere Dansk Supermarked. Ja man er endda blevet anmeldt til forbrugerombudsmanden. 800 forældre har indtil nu skrevet under på klagen. Forældre mener, at kampagnen strider imod markedsføringsloven. Og de mere sjældne kort bliver tilbudt i Den Blå Avis for 4.000 kr. stykket. Ja en vil sælge et specialkort for 70.000 kr. Denne vanvittige reaktion havde Dansk Supermarked nok ikke forstillet sig.

For hvert køb af 100 kr. får man udleveret en pakke med fire dyrekort, og i hver fjerde pakke er der et specialkort. Men forældrene klager nu over, at det er umuligt at skaffe alle 140 dyrekort selv om man har lagt flere tusinder af kroner i Dansk Supermarkeds butikker. Jo, der er sandelig dramatik blandt landets børn og deres forældre.

Hvad er sandheden bag web – handel?
Butikshandel ødelægges af nethandel. Nej, siger en ny undersøgelse. Det forholder sig lige omvendt. Fysiske butikker skal bare gøre sig synlig på nettet. Knap hver femte dansker går nemlig på nettet for at undersøge den, for så at gå i den fysiske butik, for at købe den. Kun hver 10. undersøger varen i en fysisk butik for så at købe den på nettet.

Dette viser en ny undersøgelse som analyseinstituttet Norstat har foretaget for Dansk Erhverv blandt 2.366 personer.

Nettet har ændret de traditionelle forbrugsmønstre radikalt. Den lokale butik overlever på god service samt at give kunden en indkøbsoplevelse. Men det kræver også tilstedeværelse på nettet. En enkel hjemmeside med de rigtige søgeord, kan være afgørende for, om kunderne kommer ind i butikken. Og så skal vi da atter engang gøre opmærksom på, at medlemmer af Nørrebro Handelsforening helt gratis kan gøre opmærksom på sig selv både på vores Facebook og på vores hjemmeside.

Rasende pizzarestauratører boykotter takeaway – kæde
Just Eat forlanger 12 pct. af pizzariaernes omsætning gennem deres site. Prisen er sat op med 10 pct. Dette tiltag har i den grad skabt vrede. Dertil kommer også administrationsgebyrer. Restauratørerne kommer dermed til at betale 18 – 19 pct.

Fritidsjob skal holde unge fra kriminalitet
Kriminaliteten blandt unge er stærkt faldende. Trods dette vil regeringen bekæmpe ungdomskriminalitet. Et af de 11 forslag er, at skaffe de 13 – 17 årige et fritidsjob, der holder dem fra kriminalitet. Dette får dem også til at senere at tage en uddannelse. Men det er svært at få kriminalitetstruende børn til at finde et fritidsjob.

Lokalt vil der blive oprettet en fritidsjobformidling rettet mod de unge. De to store blå partier ønsker en speciel ungdomsdomstol for de 12 – 17 årige.

Hvad sker der hos apotekerne?
Vi har talrige gange beskæftiget os med dette emne. Et nyt forslag skal betyde en ændring af apotekerloven. Det er lagt op til en shop in shop butik. Men det vil kun lade sig gøre, hvis apotekerne vil samarbejde, for eksempelvis Matas vil ikke kunne etablere et apotek. Og dette forhold kritiserer Forbrugerrådet Tænk.

Men apotekerforeningen mener, at kommercielle interesser vil forringe det faglige niveau. Men situationen i dag er sådan, at i Danmark er det flest borgere pr. apotek:

  • Danmark 17.828 
  • Holland. 8.469 
  • Sverige 7.299 
  • Norge: 6.767

Sidst denne sides gamle redaktør, var på apoteket, var der kun 22 foran i køen. Og trods det, at alle apotekets fire kasser var åbne tog det 42 minutter.

Slikbutikker beskæftiger skat
Momssvindel, biljagter efter slikbagmænd og rottefund på hemmeligt sliklager. Historierne om Bland – selv – slik har været mange. I 2014 oplevede Skat en stigning på hele 71 pct. i snyd. Grossister og butikker snød i 2014 statskassen for 41 mio. kr.

Udviklingen har bl.a. betydet at slikkæden Frellsen, der har 39 butikker landet over, forventer at lukke flere af deres butikker. De overholder lovgivningen men kan ikke konkurrere mod de butikker, der ikke overholder lovgivningen.

Siden 2009 er chokolade – og sukkerafgiften steget fra 14,20 kr. pr. kg til nu 25,97 kr. pr. kg.

Butiksejere laver politiarbejde
Butiksejere på Nørrebro er efterhånden vant til det. De skal selv agere politi ved tyveri. Værst er det jo nok for unge butiksansatte, der skal antaste garvede og organiserede tyve. De organiserede tyve ved, at politiet sjældent kommer ud.

For ringer en butik, så henviser politiet til en anmeldelsesblanket, som findes på nettet. De mener, at det ikke giver mening, at de tager ud til butikken, når butikken selv kan optage rapport. Efterfølgende får tyven en bøde, hvis han ellers har opgivet rigtig navn og adresse. Det har butiksejeren og de ansatte ikke mulighed og tid til at tjekke.

Butikken kan ikke tvinge den anholdte til at legitimere sig. Så ofte kommer der ikke til nogen sanktion. Ofte beslaglægger butikken de stjålne varer og lader tyven gå. De gider ikke besværet.

Og mon de statistikker, der fremkommer gang på gang er korrekte. De er sikkert langt større i praksis. For det er langt fra altid, at en butik får noget ud af en anmeldelse.

Hvor fed er burgeren?
I USA kan man ved hjælp af skiltning se, hvor fed burgeren er. Men kigger man på amerikanerne, er det nok ikke så mange der ser disse skilte. I en undersøgelse som Forbrugerorganisationen har foretaget, svarer 71 pct. at de også er interesseret i, at se hvor mange kalorier deres fastfood indeholder.

Imerco melder om vækst på nettet
Isenkræmmer – kæden med 150 butikker melder om et driftsresultat på 139 mio. kr. for 15 måneder. Man har foretaget det som man kalder omkostningstilpasninger, men også investeret i personale, butikker og online. Kæden har haft en omsætningsfremgang på 6 pct.

Imerco.dk har haft særdeles stor vækst.

Hvem bliver mest vild?
De danske shoppingcentre er i hård konkurrence især fra nethandelen. Man har nu sat turboen på til flere kvm., nye butikker og nye tilbud.

Frederiksberg centret åbnede tidligere på året med en tilbygning på 10.000 kvm. Og 23 nye butikker.

City 2 i Taastrup har åbnet et nyt madmarked med 25 stader. Til sommer får shoppingcentret Field’ s landets største Nordisk Film – biograf med plads ril 1.500 biografgængere.

På Fisketorvet kommer en ny IMAX – biograf. Det er et system med en højere opløsning, som giver en meget bedre kvalitet.

I dag er det ikke nok med gratis p – pladser. Det skal mere til. I Rødovre er det ikke længe siden man fik udvidet. Men endnu en udvidelse er planlagt. Efterhånden har centrene oprustet med juicebarer, biografer, fitnesscentre, frisørsaloner og negleklinikker. Man duellerer efterhånden også med bespisning, kultur og oplevelser.

På Fisketorvet diskuterer man også, hvordan man fremover kan udvide og udvikle.

Det var månedens besøg i dansk detailhandel. Vi vender frygtelig tilbage næste måned. Du kan gå ind og læse samtlige besøg i vores elektroniske arkiv. Brug søgefunktionen.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16