Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nyt fra Detailhandlen – april 2017

Østerbro Handelsforening har fået ny formand. Butikker solgte færre varer i februar. Meget høje lejepriser i København. Det lokale butiksliv er vigtig for lokalbefolkningen. Er WestMarket fantastisk? Meny vil overhale de andre. Prisregn over dansk detailhandel. Hvad nu med Nørrebros tørklæder? Dansk Supermarked sælger 38 millioner stykker tøj. Bageren, der ikke kunne nøjes med Nørregade. Danmark er dyrest i verden. 23.000 dårlige betalere blandt de ældre. Hvad blev det af planloven? Matas kundeklub har 1,7 millioner medlemmer. Boozt.com puster Matas i nakken. Krig i betalingsbranchen.

Østerbro Handelsforening har fået ny formand
Peter Koldby fra Koldby Optik, Østerbrogade er blevet ny formand for Østerbro Handelsforening. Og som han rigtig nok siger, den ny formand. Så spillede den lokale handelsforening en meget stor rolle i det lokale samfund.

I en årrække har det ikke reelt været en aktiv handelsforening på Vesterbro. Tilkomsten af en række nye forretninger på Nørrebro har reduceret handelsforeningen på Nørrebro væsentlig. Ja i dette har Østerbros nye formand også ret.

Et velkommen herfra, kommer jeg forbi din butik kigger jeg ind.

Butikker solgte færre varer i februar
I forhold til januar oplevede omsætningen i februar en lille tilbagegang på 0,1 pct. Kigger man tre måneder tilbage er omsætningen fra december til februar faldet med 1 pct. i forhold til perioden september til november.

Hvorfor at omsætningen ikke stiger er et mysterium, kan det være fordi, at omsætningen i netbutikkerne er steget så meget mere? Det kan også være at merforbruget bliver brugt på restaurantionsbesøg og udenlandsrejser.

Detailhandleromsætningen omfatter ikke det komplette privatforbrug. Det omhandler nemlig ikke tjenesteforbrug, bilkøb og nethandel. Men nu vækker de halvsløje tal nu heller ikke så mange rynkede pander.

Stort hop for lejepriser i København
Ved årsskiftet har den gennemsnitlige leje for butikslokaler i København by for første gang passeret to tusindkronesedler for en kvadratmeter.

Lejen er steget kraftig i hovedstaden. Dette skyldes, at kun 2, 5 pct. af butikslokalerne står ledige i øjeblikket. En del af lokalerne bliver brugt til spisesteder og cafeer. Butikkerne i hovedstaden kan nyde godt af et stigende indbyggertal.

På Ålekistevej i Vanløse og Roskildevej koster lejemål stort set det samme som for fem år siden. Detailhandlen kan godt mærke den stigende nedhandel.

På Strøget skal du give mellem 7.000 og op til 35.000 kr. pr. kvadratmeter for de bedst beliggende lejemål, der ofte bliver flagskibsbutikker for store kædeforretninger.

Kampen om de bedste butikslejemål mærkes også i nærliggende gader og sidegader, hvor gode beliggenheder kan gå til 3.000, 4.000 eller 5.000 kr.

Det lokale butiksliv er vigtigt
Når danskerne køber ind i nærområdet, er det ikke kun fordi, det er let tilgængeligt og ofte dejligt tæt på. Faktisk handler omkring 57 pct. af danskerne lokalt med det formål at støtte det lokale butiksliv og hele 86 pct. foretrækker overordnet set at købe ind i lokalområdet.

Alt dette viser en befolkningsundersøgelse foretaget af Eniro.

Knap 7 ud af ti er stolte af det lokalmiljø, de er en del af – og at den stolthed stiger med alderen. 

  • 53 pct. i aldersgruppen 18-35 år angiver, at de er stolte af deres lokalområde
  • 78 - - - 56-76 - - - - - - - - -

Når danskerne bevæger sig væk fra lokalområdet for at handle, er det primært, fordi 

  • De ikke kan få varerne i lokalområdet (52 pct.) 
  • Der er større udvalg andre steder (52 pct.) 
  • Det er billigere (34 pct.)

Ifølge danskerne er de vigtigste butikker at have i lokalområdet 

  • Dagligvarebutikkerne (91 pct.) 
  • Apoteket (68 pct.) 
  • Bageren (37 pct.)

Er WestMarket fantastisk?
Det er moderne med Street Food, og det har man efterhånden mange stedet. Og WestMarket på Vesterbro er blevet rost i skyerne. Men er det så godt? Egentlig forsvandt fiskehandlere, slagtere m.m. Vi kom til at savne specialforretningerne, og nu er disse ved at flytte tilbage til supermarkederne. Der er kommet butikker med en smart nichetænkning. Og her på Vesterbro er pludselig en masse varer, som vi slet ikke eksisterede. Her er et fantastisk udvalg. Men det er som om man lige skal finde den rette hylde.

Det ligger 2 ½ km fra Torvehallerne og er måske lidt frækkere, ja og væsentlig pænere end Papirøen. Det årlige antal besøgende kommer over tre millioner, forventes det. Cafeer, Streetfood, delikatesser og råvarer, ja det er rigeligt at kigge på.
Den Gamle Redaktør har ikke tjekket om man lever op til at sælge varerne 10 – 15 pct. billigere end Torvehallerne. Men er Torvehallerne ikke lidt mere eksklusivt.

Meny vil være Gourmet Market
Meny vil overgå SuperBrugsen og Føtex. De har appetitten til det. Og de mener at have opskriften til det. De vil være størst på markedsandele og omsætning. Sidste års resultat viste, at der var masser af fremgang for de selvstændige købmænd. Men der er dog endnu langt for Meny. Se bare her:

Markedsandel antal butikker

  • Netto 14,7 pct. 456
  • SuperBrugsen 12,4 pct. 228
  • Føtex 11,6 pct. 97
  • Rema 1000 10,0 pct. 284
  • Fakta 9,2 pct. 409
  • Kvickly 8,2 pct. 77
  • Meny 6,3 pct. 118
  • Bilka 6,0 pct. 17

Prisregn over dansk detailhandel
Der er masser af udfordringer, hvis man er aktør i dansk detailhandel. Og det er også når man driver butik, rene webshops eller er leverandør.

MMM – prisen gik til Lego, foran Søstrene Grene og Lidl

Retail Entrepreneurship Prisen gik til Morten Strunge med Mofibo og mobilselskabet Onfone. Han vandt foran Power og Too Good to Go.

Berlingskes Detailhandelspris gik til Stark foran Spar og Hennes & Mauritz

Årets Kundeoplevelse gik til Nespresso foran 7-Eleven og Hav.dk

Årets Omnichannel blev Bolia.com foran Markberg og Vigo.dk

Hvad nu med Nørrebros tørklæder?
Der er masser af tørklæder i Nørrebros detailhandel. Nu kan man så risikere at blive fyret, når man ikke hænger tørklædet i garderoben. Så firkantet skal det nok ikke tolkes. Dette bliver næppe et problem om ansættelse på Nørrebro.

Dansk Supermarked sælger 38 mio. stykker tøj
En øget satsning på eget tøjbrand og nye tekstilafdelinger har øget salget af tekstil i Bilka og Føtex med 5 pct. i 2016. Imponerende er, at man har solgt 38 mio. stykker tøj. Og indtjeneingen er steget endnu mere end omsætningen.

Salget af tøj er ellers faldet med knap 3 pct. i den fysiske specialhandel. En del af succesen kommer fra det godt to år gamle tøjbrand VRS.

Bageren kunne ikke nøjes med Nørregade
Masser af bagere er lukket herhjemme. Supermarkeder og discountbutikker har taget brødartiklerne. Men to bagermestre ville bare videre. De er for længst blevet købt op. Foreløbig er det blevet til 61 butikker herhjemme og man er langt fra færdige.

Omsætningen har passeret den halve milliard og overskuddet nærmer sig 40 millioner kroner.

Fra 2005 til nu har cirka 500 bagerbutikker drejet nøglen om. Og der, der er kommet igen har ikke nær samme standard. Bagerne havde sikkert også inden de måtte lukke prøvet på at slække på kvaliteten for at få prisen ned. Ole og Steen gjorde det modsatte.

Danmark er dyrest i Verden
Hvis det nu koster 1.000 kr. at fylde indkøbskurven i Danmark, hvor meget koster det så at fylde indkøbskurven i?

  • Sverige 853 kr. 
  • Østrig 831 kr. 
  • Irland 827 kr. 
  • Finland 825 kr. 
  • Luxembourg 807 kr. 
  • Storbritannien 770 kr. 
  • Italien 756 kr. 
  • Frankrig 756 kr. 
  • Polen 433 kr.

De danske brødpriser er på hummelflugt. I øjeblikket er de 61 pct. højere end i resten af EU. I Valby skal man hos bageren betale 29 kroner for et franskbrød og 15 kt. For berlineren. I gennemsnits – EU koster det henholdsvis 18 kr. og 9, 25 kr.

I Tyskland koster det brød, som vi herhjemme skal betale 200 kr. for kun 125 kr. En anden forklaring som vi får fra branchen er, at herhjemme stilles der højere krav til kvaliteten.

Moms, afgifter og høje lønninger herhjemme er ikke den hele forklaring for de dyre priser. Det handler også om, hvor meget producenterne vil tage for varerne. Vi har forholdsvis mange penge mellem hænderne herhjemme.

23.000 ældre endt som dårlige betalere
Der kommer flere danskere over 60 år i RKI – registret som dårlige betalere. Denne tendens stikker ud fra resten af befolkningen, hvor der bliver færre sårlige betalere. I alt står der 23.000 over 60 år i RKI – registret.

Mange ældre får pludselig at vide, at de ikke kan forlænge deres afdragsfri lån. De 61 – 70 årige har den højeste gæld. Finanstilsynet vejleder banker og realkreditselskaber til at passe på med udlån til ældre.

Hvad blev det af Planloven?
Der kommer nok ikke så mange nye aktører i dansk detailhandel, og hypermarkeder får vi næppe. Man fastholder grænsen på 1.200 kvadratmeter pr. butik.

Man kunne have frygtet at butikker var blevet opsat ved indfaldsveje mens bykernerne døde stille ud. Sådan er mønstret i vidt omfang i Sverige.

Men det som er bibeholdt er, at detailhandelsbutikker i bykernerne vil kunne gå op på 5.000 kvadratmeter mod i dag 3.500 kvadratmeter. Men dette vil næppe blive brugt af mange.

Kundeklub med 1,7 millioner medlemmer
80 pct. af alle kvinder mellem 18 og 65 år er medlem af Club Matas. En kundeklub på 1, 7 millioner er også enorm. Men det fremgår ikke, hvor mange, der er aktive.

Puster Matas i nakken
Netbutikken Boozt.com vil ud over tøj også sælge kosmetik til hele Norden. I forvejen er det trangt for kosmetik. Matas havde ellers oplevet en fremgang på 1,2 pct. i kosmetiksalget. Men nu satser Boozt.com på stærke brands. Men Matas er fortrøstningsfulde med vejledning af kød og blod i butikkerne.

Krig i betalingen
Danske Bank har nu meddelt Nets, at det mobile dankort ikke passer ind i bankens MobilePay-app. Og i sig selv er dette et meget stor sats. I øjeblikket er der 3.300.000 MobilePay – brugere i Danmark. Men der er udstedt 4.881.978 Visa/Dankort

Nu er det sådan at MobilePay endnu ikke er blevet den helt store succes i butikkerne. Seneste tal, er at 40.000 fysiske og netbutikker bruger systemet. For butikkerne vil det stadig være billigere at tage imod Dankort.

Coop og Dansk Supermarked har givet deres støtte til det mobile Dankort, der bliver lanceret her i foråret. Dagrofa, der står bag Meny, Spar, Kiwi og Rema 1000 har tilkendegivet, at de står bag MobilePay.

Coop er også på vej med en ny betalingsapp, som supermarkedskæden er begyndt at teste. Strategien i første omgang er at lokke 1,5 millioner Coop-medlemmer til at betale med den nye app frem for kontanter eller Dankort.

Det var, hvad vi havde valgt ud til dig denne måned. Du kan se alle de gamle artikler i vores elektroniske arkiv. Følg med i vores daglige opdateringer på Facebook.


Copyright 2021 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16