Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Flere Træer og Cykelstier i København

Skal man vinde valget til november til Borgerrepræsentationen så skal man sats på cykelstier og nye træer. Der er mange stemmer på erhvervslivet. Kun 3 pct. af byens befolkning mener, at det er vigtigst at interesserer sig for erhvervslivets vilkår. Det er nok en grund til, at Københavns Kommune nu er blandt de sidste på den erhvervsvenlige hitliste Og denne udvikling kan tyde på at konkurrenter kører fra København. Mystisk er også, at de borgerlige nedprioriterer hovedstaden. Hvor er deres spidskandidater. Og hvor er erhvervslivet i debatten? Men også kriminalitetsbekæmpelse er prioriteret lavt, nok ikke på Ydre Norrebro. Og åbenbart er det heller ikke mange københavnere, der tænker på, at folk med en almindelig indkomst ikke mere har råd til at bo i København.

Luk helt ned for bilkørsel – mange stemmer
Luk helt ned for bilkørsel og gør de københavnske cyklisters forhold bedre. Og så er det lige meget, om dette går ud over byerne bilister. Byens cyklister skal opprioriteres. Dette mener 56 pct. af byens vælgere i forhold til en undersøgelse som Kantar Gallup har lavet for Berlingske.

Utroligt, at de skal vælge enten eller
Utroligt at københavnerne skal vælge enten eller. Det burde være plads til alle. Erhvervslivet har brug for alle transportmåder. Og det får de åbenbart ikke. De har gang på gang efterlyst fremkommelighed. Og det er også årsag til, at København ligger så lavt på tilfredsanalysen fra Dansk Byggeri. Ja man er i den grad rykket ned ad hitlisten. Københavnerne er lige glade med, om erhvervslivet mister omsætning

Skal man vinde det kommende valg, så skal man ikke satse på flere parkeringspladser og billigere beboerlicenser. Men det, der så ker, er at de konkurrerende byer løber fra Købehavn. At kun 3 pct. af vælgerne prioriterer erhvervslivets vilkår viser også holdningen hos mange politikere.

Nr. 95, det er ikke godt nok
Den nyeste opgørelse fra Dansk Byggeri, viser at Københavns Kommune er drattet ned på plads 95 af 98 kommuner, når det kommer til erhvervsvenlighed. Opgørelsen bygger på en række parametre. Det er særligt byggesagsbehandling, konkurrenceudsættelse af driftsopgaver samt skatter og afgifter, der trækker ned i opgørelsen.

Det er ledelsen, der skal agerer. Men her virker det som om man er ligeglade med erhvervslivet. Indrømmet. Overborgmesteren kæmper en brav med hidtil forgæves kamp. Åbenbart er det heller ikke af så høj prioritet hos københavnerne, at mange af hovedstadens unge har behov for en ungdomsuddannelse og helst en erhvervsuddannelse.

Og i samme åndedræt er Havnetunnellen heller ikke lige populær hos københavnerne. Ja så skal vi også lige af med dieselbilerne. Og her har socialdemokraterne husket at sige ja til dette. Nogle stemmer bliver man nødt til at kapre. Vælgerne har fået at vide, at det er de store forurenere.

Beslutningen om Fælleden blev taget for 25 år siden
Beslutningen, at ville bygge på Fælleden kan rent stemmemæssig også blive en dyr affære for tilhængerne. Selv om beslutningen er taget for 25 år siden, så er det først nu, at man er blevet bevidst om, hvor dyrebare de grønne åndehuller er.

De 1,5 milliarder kroner er allerede brugt til Metroen. At man så vinker farvel til 2.500 boliger, betyder åbenbart ikke så meget for københavnerne. De har fået at vide, at disse boliger sagtens kan oprettes andre steder.

Ja den gang skabte man et kompromis sammen med Danmarks Naturfredningsforening. Og det var noget med, at man kunne måtte tage seks procent. Men se dette er glemt.

Der stemmer i at satse på miljø
Men hvad stemmer københavnerne ellers på? Ja Berlingske og Kantar-Gallup har spurgt dem. Og hvad er det mest populære: 

  • 35 pct. prioriterer klima og miljø 
  • 27pct. prioriterer social indsats 
  • 25pct. prioriterer trafik og offentlig transport

Ingen stemmer i, at satse på erhvervslivet
Og det som har mindst interesse og indeholder mindst stemmer: 

  • Erhvervslivets vilkår 3 pct.
    - Vedligeholdelse af veje 5 pct.
    - Effektivisering af kommunen 7 pct.

Fokus er flytte for københavnerne
I 2009 prioriterede københavnerne vold og kriminalitet som det vigtigste emne, ja det mente 46 pct. Og det vigtigst i 2013 var trafik og den offentlige transport.

Fokus må siges, at være flyttet. Spørgsmålet er, om dette er tegn på velstand? Man kan sige, at københavnerne prioriteringer passer godt på både Enhedslisten og De Alternative.

Københavnerne har set, hvad der kan blive til, når det tænkes grønt i dagligdagen, og når de får syn for sagen. Det kan så undre at boliger ikke er vigtig. Her tænkes på, at der ikke i dag er mulighed for folk med en almindelig lavindkomst at bosætte sig i København.

Overraskende er også, hvor lavt kriminalitetsbekæmpelse er prioriteret, når man tænker på de store problemer, der er på ydre Nørrebro.

Hvis man vil have magt, det skal du satse på
Men hvad er det ellers, der interesserer københavnerne. Vi starter lige under top 3: 

  • Sundhed 22 pct. 
  • Integration af indvandrere 20 pct. 
  • Skoler og unge 18 pct. 
  • Økonomi generelt 17 pct. 
  • Beskæftigelse og ledighed 15 pct. 
  • Ældreområdet 13 pct. 
  • Små børn/daginstitutioner 13 pct. 
  • Kriminalitetsbekæmpelse 13 pct. 
  • Kultur, fritid idræt 11 pct. 
  • Boliger 11 pct. 
  • Skat 8 pct.

Hvor er erhvervslivet?
Egentlig er det lidt beskæmmende, hvor lidt erhvervslivet blander sig i debatten. Og lige så beskæmmende er det, hvor lidt de borgerlige prioriterer kommunalvalget i København. Man opstiller ikke markante spidskandidater. Og denne nedprioritering kan få alvorlige følger for København på længere sigt.

Hvis meningsmålingerne får ret, så er banen lagt for det rød/grønne flertal, og så mister venstre/socialdemokraterne deres flertal.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16