Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nørrebro Handelsforening: P – afgifter, der må være en øvre grænse

Offentliggjort 31. august 2008

Samtidig med at der er nedlagt 2.656 p – pladser i København er p – prisen steget med 180 pct. Det er en ren skatteskrue.

Nørrebro Handelsforening: P – afgifter, der må være en øvre grænse

Fra 2004 til 2007 er overskuddet på parkering vokset fra 120 til 324 millioner kroner. I Nørrebro Handelsforening undrer man sig over, at landspolitikerne ikke sætter en stopper for dette. Man spørger sig selv, hvor stor overskuddet må blive.

Det vil gå hårdt ud over detailhandelen

Man vil gerne have en levende og pulserende metropol, og samtidig fjerne biltrafikken. Det hører ikke sammen, mener man i Nørrebro Handelsforening.

Og man kan ikke sammenligne situationen med Strøget, når man diskuterer reguleringen af Nørrebrogade. Det er en helt anden situationen. I øvrigt er det hvis ikke en eneste butik tilbage fra dengang.

Detailhandelen og restaurationsbranchen kan godt med den udvikling, der sker. Men det bliver ikke med de nuværende virksomheder. Hvis situationen på Nørrebrogade bliver sådan, som politikerne har forestillet sig, vil de nuværende virksomheder efterhånden lukke og nye, der tilpasser sig til den anderledes situation, vil dukke op.

Johnny Beyer: En p – plads giver 1,5 mio

I foreningen troede man, at reglerne skulle bruges for at regulere trafikken og skabe sikre forhold for trafikanterne. Men situationen for bilisterne bliver forringet.

Det gælder især for Nørrebrogade, hvor politikkerne forventer, at man fjerner 50 pct. af biltrafikken. Det vil gå hårdt ud over detailhandelen. Johnny Beyer, formand for Nørrebro Handelsforening siger:

  • Hver parkeringsplads omsætter erfaringsmæssigt for ca. 1,5 million kroner,, uanset om det er i Fields eller på Nørrebrogade. Hvis bilerne bliver holdt ude, falder omsætningen her, og den stiger i Fields. Det er et politisk valg, om det er den udvikling, vi skal have.

  • Folk kommer langvejs fra for at købe ind i de mange etniske butikker og specialforretningerne. Når de ikke kan komme tæt på forretningerne i bil, bliver de væk.

  • Taberne i det spil bliver de handlende og deres ansatte.

Nørrebro Handelsforening er ikke miljøfjende

Mange vil gøre foreningen til miljøfjende, men sådan forholder det sig ikke. Man mener, at der skal være opfyldt nogle betingelser, før der kan laves en betalingsring.

Disse betingelser er omtalt andetsteds her på siden. Det handler om bedre infrastruktur og en langsigtet plan, der inkluderer en havnetunnel og Cityringen, der kan forbedre de trafikale forhold. Johnny Beyer siger det på den måde:

  • Man skal se det hele i ”helikopterperspektiv”.

Foreningen mener også at en regulering af Nørrebrogade skulle have ventet til Metro Cityringen var en realitet. Til den tid vil 85 pct af hovedstadens arbejdspladser boliger og studiepladser ligge inde for en radius af 600 meter fra den nærmeste Metro – eller S – togsstation.

I Nørrebro Handelsforening undrer man sig over at den nye Cityring ikke gik ned under Nørrebrogade til Stengade, hvor den største befolkningsmasse befinder sig.

Parkering er en del af infrastrukturen

Man har ikke tænkt sig at bygge p – pladser i udkanten af byen. det ville ellers have gavnet miljøet. Men anlæggelser af nye p – pladser vil være betalingspladser i bykernen. Og FDM raser. Adm. Direktør, Thomas Møller Thomsen udtaler:

  • Parkering er en del af infrastrukturen. Derfor bekymrer det FDM, at parkeringspladserne bliver brugt som en skatteskrue. Vi så gerne, at pengene fra indtægter på parkering blev øremærket til udbygning af nye parkeringspladser.

Klaus Bondam: Det handler ikke om overskud men adfærd

Københavns borgmester for Teknik og Miljøforvaltningen, Klaus Bondam afviser over for TV2 Lorry, at det er tale om en pengemaskine.

  • Det er ikke et spørgsmål om overskud. Det vigtige er, at det har den ønskede effekt – nemlig at ændre på folks adfærd

Gratis transport kan ikke betale sig

Flere eksperter har været inde på, at gratis kollektiv transport i København ville forbedre miljøet, men en ny rapport fra Teknologirådet vurderer, at en sådan ordning ikke vil afskaffe særlig mange biler. Det ville koste 1,8 milliarder kroner at reducere bilmængden med 10 pct.

Vejene står for 80 pct af al persontransport i Danmark. Det betaler bilisterne også rigelig for. Vedligeholdelsen af vejene i Danmark koster ca. 10 milliarder kroner.

Men Danmarks bilister betaler årligt 50 milliarder kroner til fællesskabet.

Miljøzonen

Den 1. september træder de nye miljøzoner i kraft. Men de stiller kun krav til lastbiler over 3,5 tons, selv om partikelforureningen fra de små varebiler udgør ca. en tredjedel af den samlede partikelforurening. Ifølge Miljøstyrelsen har cirka 50.000 varebiler ikke partikelfilter.

Miljøzonen omfatter hele området inden for Ring 2 og Vejlands Allé. Og meget taler for, at udvidelsen næste år vil omfatte Brønshøj, Husum, Utterslev og Vanløse.

Loven om miljøzoner stiller krav om partikelfilter på ældre tunge lastbiler og busser på over 3,5 tons. Vognmændene havde indrettet sig efter bestemmelserne, men nu frygter de, at kommunen vil stille nye krav til de kommende 18 – tons lastbilers kørsel i det indre København.

Store bødekrav

Kører man ulovligt ind i en zone er bødekravet 15.000 kr. til vognmanden og 5.000 kr. til chaufføren. Inden for den kommende zone bor 65 pct. af borgerne i Københavns Kommune og på Frederiksberg. Det er også her 85 pct. af arbejdspladserne ligger.

Store sundhedsmæssige gevinster

Sundhedsgevinsterne efter 1. juli 2010 er til at få øje på. Således forventer Teknik – og Miljøforvaltningen, at der bliver

  • cirka 150 færre for tidlige dødsfald

  • 150 færre hospitalsindlæggelser med luftvejs – og kredsløbssygdomme

  • 750 færre bronkitistilfælde

  • 8.000 færre astmatilfælde

  • 90.000 færre dage med begrænset aktivitet på grund af luftvejssygdomme

Luftforureningen vil reducere luftforureningen af de ultrafine partikler med knapt 20 pct. på under to år.

Lovindgreb fra Christiansborg

Og så forlyder det at Socialdemokraterne opgiver lastbilforbudet, da der er udsigt til lovindgreb fra Christiansborg. Anne Vang, politisk ordfører for Socialdemokratiet siger til P4 København:

  • Det er desværre ikke noget at gøre. Vi har holdt os inden for lovgivningens rammer og lavet et stykke fornuftigt politik, som skal forhindre mennesker i at omkomme i højresvingsulykker, og så vælger de borgerlige at trumfe det ned med lovgivning uden skyggen af begrundelse.

Dansk Folkeparti støtter et indgreb mod Københavns Kommune. Herfra lyder det ifølge Kristian Pihl Lorentzen:

  • Det er betænkeligt og uholdbart, hvis lovgivningen er sådan, at en given kommune bare kan lave sine egne regler om, hvem der må køre ind i en by – og begrunde dem med miljø eller færdselssikkerhed. For så får vi et landkort af forskellige færdselsregler rundt omkring. Det næste bliver vel, at nogen vil forbyde firehjulstrækkere.(kilde: berlingske.dk )


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16