Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Advarsel mod Tysk Internetfirma

Offentliggjort 20. maj 2009

Nørrebro Handelsforening har fået henvendelser fra firmaer på Nørrebro, der har fået et ”mærkeligt” brev fra Dansk Internet Register. Man tror bare, at der skal rettes noget i ens adresseoplysninger. Men gør det ikke. Det kan koste dig 21.000 kr. Smid brevet væk, så sker der ikke noget

Nørrebro Handelsforening har fået flere henvendelser vedr. et tysk internetfirma, der kalder sig Dansk Internet Register.

Opdateringer af oplysninger 2009

I forbindelse med den regelmæssige opdatering af Deres registrering i Dansk Internet Register beder vi Dem kontrollere, om de oplysninger vi har registreret om Dem, er korrekte og fuldstændige, og evt. opdatere dem på følgende internetadresse: www.dansk-internet-register.com . Kun på den måde kan vi sikre, at oplysningerne i Internet Register er helt aktuelle! Registrering og opdatering af Deres basisoplysninger er gratis.

På vedlagte formular kan De se, hvilke oplysninger vi p.t. har registreret om Dem. Benyt venligst denne formular, hvis de vil afgive en betalingspligtig ordre. Den gratis basisregistrering og opdatering af denne kan kun fortages af dem via vores hjemmeside www.densk-internet-register.com under menupunktet ”registrering”.

Under Formularet med lille skrift står følgende:

Hermed afgiver vi ordre til DAD (Deutscher Adressdienst GMBH (herefter kaldet Forlaget) om på de anførte Almindelige forretningsbetingelser at offentliggøre overstående oplysninger i fremhævet form i det af Forlaget udgivne Internet Register. Udover branche har vi mulighed for at angive op til tre søgebegreber, hvorunder vi skal findes..........

Annoncen koster 958 euro om året, og skal betales forud efter fakturering. Ordren gælder for de næste tre år efter ordredato og derefter forlænges hver gang med et yderligere år, såfremt den ikke opsiges skriftligt tre måneder inden udløb. Forlaget forholder sig ret til at udforme annoncerne. Oplysningerne gemmes elektronisk. Tysk lovgivning er gældende. Påbudt værneting og opfyldelsessted er Forlagets hjemsted.

Smid brevet væk

Får du sådan et brev, så smid det i papirkurven. Reagerer du på henvendelsen kan du lynhurtig risikere at blive af med 21.000 kr.

Deutscher Addressdienst var også ude for et par år siden i deres forsøg på at skovle penge ind blandt danske erhvervsvirksomheder.

Brevet kan, hvis det ikke bliver kigget kritisk efter få økonomiske følger. Det er nemlig formuleret på en måde, så man let kan komme i fedtefadet.

Således figurer ordet gratis adskillige steder.

Lavet bevidst fejl

I første omgang får man opfattelsen, at man er registreret. På det formular man modtager har man bevidst lavet en fejl, så man får opfattelsen at fejlen skal rettes. Det står faktisk anført, at man skal rette evt. fejl. Men lad være, så klapper fælden.

Det kan koste dig 21,000 kr.

En annonce hos det tyske firma koster 958 euro om året, hvilket svarer til 7.100 kr. Samtidig med en underskrift binder man sig for en tre – årig periode, som samlet koster ca. 21.000 kr.

Man kan rolig tale om vildledende og uhæderlig markedsføring.

Man vildleder bevidst ved at gøre det uklart, hvad man skriver under på. Brevet ser rigtigt og professionelt ud.

Den markedsførte service står ikke mål med udgiften.

Smid brevet ud

Smid brevet ud. Skulle man have udfyldt formularen og sendt den ind, og pludselig modtager en regning, så lad være med at betale den. Kontrakten man skriver under på er ikke bindende.

Lovgivningen siger, at væsentlige vilkår skal fremhæves, før det aftalemæssigt er bindende. Da prisen er gemt helt nede i bunden i en masse tekst, kan man ikke ligefrem sige, at den er fremhævet. Og pris er af væsentligt karakter set med juristers øjne.

Næppe medhold i Dansk Ret

Deutscher Adressdienst får næppe medhold i en dansk retssal, hvis firmaet af rettens vej forsøger at inddrive pengene.

Metoden med at postomsende i stedet for at ringe op og forsøge at sælge fupannoncer er forholdsvis ny i Danmark.

Danske annoncehajer plejer at bruge telefonen.

Mange erhvervsdrivende bider på

Den danske forbrugerombudsmand henvendte sig i 2007 forgæves til det tyske firma.

Sidste år vurderede Håndværksrådet, at danske virksomheder havde lagt 80 millioner kroner hos annoncehajer, så åbenbart er ikke alle firmaer lige påpasselige.

Det tyske firma forsøger sig i 10 lande, og det har de faktisk gjort siden 2003. Noget tyder på, at det er en god forretning.

Et firma som kaldte sig Dansk Tele Support foretog sig for et par år siden noget lignende


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16