Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Megabutikker spøger igen

Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen har udsendt en analyse. De mener, at Mega – butikker er et gode for forbrugerne. De skamroser Sveriges detailhandel. Her er det unægtelig langt mellem butikkerne! De Konservative er skeptiske og købmændene rasende. Også tilbudsavisene får drøje hug, selv om andre undersøgelser viser, at de er uhyre populære. Forbrugerrådet ville helst afskaffe alt, hvad der hed tilbudsaviser. Det fordyrer varerne, siger de.

Ikke nok produktivitet
Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen har netop udsendt en ny analyse. Og de er kommet frem til mange interessante analyser.

Grunden til at varerne er dyrere i Danmark er at vi ikke har samme konkurrence og produktivitet som i de lande, som vi normalt sammenligner os med.

Det hænger sammen med, at butikkerne for dagligvarer består af mange små købmænd og mindre supermarkeder. Det styrelsen så glemmer, at fortælle er, at vores butiksnet er betydelig mere fintmasket end i andre lande.

Forbrugerstyrelsen mener, at det vil være et gode
Men Styrelsen mener, at Mega – butikker vil være et gode for den danske forbruger i form af billigere priser. Derfor skal planloven liberaliseres mener Styrelsen.

Forbrugerne betaler en høj pris for den lave produktivitet. De små butikker har ikke samme stordriftsfordele.

Harme hos købmændene
Og det er klart at konklusionen virker harme hos DSK. Indføres der Megabutikker forventer direktør John Wagner, at 500 – 800 mindre dagligvare – butikker vil forsvinde. 

  • Det sker til fordel for Dansk Supermarked som har monopol på hyper – markeder i Danmark og gerne vil have en halv snes Bilka' er mere. Konkurrencestyrelsen har jo ingen garanti for, at en liberalisering medfører øget konkurrence fra helt nye aktører.

Konservative vil lave flere undersøgelser
Mon ikke udkants – Danmark hurtigt vil mærke ændringerne, når planloven bliver liberaliseret. Liberal Alliance er åben for liberalisering.

De Konservative har udtrykt bekymring for, at en liberalisering vil medføre øde gågader og bymiljøer. Økonomi – og Erhvervsminister Brian Mikkelsen:

  • Jeg er skeptisk over for Hyper - Markeder. Men det er der forskellige meninger om. Derfor er det vigtigt, at der foretages en grundig analyse af konsekvenserne

Så kan vi herfra orientere ministeren om, at det ikke kun er dagligvare – butikker, der bliver berørt, men også specialvare – butikkerne. Ja hele kulturlivet i byområderne vil blive ramt, men det finder Styrelsen ikke så vigtig at beskæftige sig med

Tre kæder om 89 pct. af dagligvarerne
De tre største dagligvarekæder i Danmark står for 89 pct. af det samlede salg. Udenlandske kæder står i dag for 11 pct. og er kun repræsenteret ved discountbutikker. Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen mener, at man skal tage et godt eksempel i Sverige. Her har en liberalisering ført til større vækst i produktiviteten. Men det er også blevet væsentlig længere til den enkelte butik.

Tilbudsaviser mere til skade end gavn
Mange forbrugere er afhængige af tilbudsaviserne, især de fattige, der kan spare mange penge ved at kigge tilbudsaviserne igennem. Men faktisk er tilbudsaviserne meget populære. Fire ud af fem læser dem. Men Styrelsen mener, at disse aviser er mere til skade end til gavn. De skaber højere priser på vore dagligvarer.

10 pct. dyrere and andre lande
Og vore priser er 8 – 10 pct. dyrere end andre lande. En af årsagerne er vores tilbuds – kultur. Vi er de mest tilbudskrævende folkefærd i verden. Og det skyldes vores kultur og tradition. Man ser ikke nær så mange tilbudsaviser i udlandet. Og hos os bliver der flere og flere, og de bliver tykkere og tykkere. Ifølge Styrelsen betaler forbrugerne derfor ekstra for dem, når de ikke er i tilbud.

600 siders tilbud hver uge
Hver uge sender kæderne 600 siders tilbud ud til landets husstande. Alene tryk og distribution af disse løber op i to milliarder kroner om året.
Hver fjerde dansker vælger butik efter tilbudene.

Forbrugerrådet ville helst afskaffe katalogerne
Trods den store popularitet ønsker Forbrugerrådet tilbudsaviserne et sted hen, hvor solen aldrig skinner. Man udtaler herfra, at det ikke er rationel for den enkelte eller samfundet. Butikkerne laver ikke annoncer for at sælge varer med tab, men for at lokke kunder i butikken.

Og så sælger man varer med større fortjeneste, siger man i Forbrugerrådet.

Man konkluderer også, at det tager meget tid, at være tilbudsjæger, når man skal bruge tid på tilbudsaviserne og køre rundt til butikkerne.

De populære tilbudsaviser
En undersøgelse fra London Economics viser at 

  • 21 pct. af danskerne undlader at læse tilbudsaviser 
  • 24 pct. læser en eller to tilbudsaviser om ugen 
  • 40 pct. læser tre til fem tilbudsaviser om ugen 
  • 14 pct læser mere end fem tilbudsaviser hver uge

Læs også artiklerne: 

  • Planloven sat ud af spil (Arkiv 2011) 
  • Skal vi have Mega – butikker (Arkiv 2010)

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16