Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nørrebrogade - hvad så?

På Nørrebrogade foregår den ideologiske kamp. Først var det miljøet, senere var det fremkommeligheden for den offentlige trafik, der var galt med på Nørrebrogade. Biltrafikken er faldet med over 50 pct. Men den skal yderligere ned ved hjælp af en bussluse. Politikerne vil ikke anerkende, at det er dette, der er årsag til butikkernes manglende omsætning. Det er krisen, siger de. Men butikkernes kasseapparater viser at der er færre kunder. Imens forfalder Nørrebrogade.

Udsigt til lukkede butikker
I det daglige har undertegnede udsigt til to lukkede butikker. Fast - Food butikken ved siden af, er helt ny. men der er aldrig folk, derinde. Hvor længe holder den? Og favoritrestauranten lidt længere henne ad Nørrebrogade er også lukket.
Grønthandleren lige i nærheden vil gerne sælge, hans omsætning er gået ned. Han indrømmer, at han ikke får så meget ud af det. Til gengæld er cykelhandleren ved siden af godt tilfreds.

Bange for de manglende biler?
I et af medierne kan man læse, at butikkerne på Nørrebro blev bange for de manglende bilister, derfor lukker man. Det er faktisk en arrogant bemærkning. Butikker på Nørrebrogade lukker, for at undgå den ultimative økonomiske katastrofe.
Men det var samme medie, der dengang antydede, at Nørrebro Handelsforenings omsætningsundersøgelse blandt 75 butikker var manipulerende.
Man troede mere på kommunens 250.000 kr. dyre undersøgelse, der blev iværksat 14 dage efter, at man havde startet et trafikforsøg.

Er butikkerne ansvarlig for facaden?
I nogle medier hører vi så at flere og flere trendy - restauranter og madsteder søger til Nørrebrogade. Hvorfor skriver de ikke om, krisen på nok engang Københavns mest festlige og mangfoldige handelsgade?

At man så kan læse, at butikker er dårlige til at vedligeholde deres facader på Nørrebrogade må skyldes manglende viden. For det er ejerens ansvar, i mange tilfælde andelsboligforeningen

Ikke så mangfoldig mere
Nørrebrogade er ikke så mangfoldig mere. Først ville kommunen skabe mindre trafik på grund af sundhedsfare, som de sagde. Så var det busfremkommeligheden, der var galt med. Man fjernede et par busstoppesteder og bildte folk ind, at grundet det ringere antal biler, så var hastigheden på busserne steget betragtelig.

Ideologisk kampplads
Politikerne har fået den ide, at Nørrebrogade skal støvsuges for biler. Og Nørrebro Handelsforening har fra starten advaret mod dette. Svaret var, I er også imod alt, hvad der hedder miljøforbedringer - I er gammeldags.
Men kig engang på resultatet i dag. Gaden forfalder, efter at den er blevet en kombineret busgade og cykelsti.
Nørrebrogade er blevet en ideologisk kampplads. Her er biler ildeset. Der er gået selvsving i det. Og nu kommer så yderligere en reducering af biltrafikken.

Stokkemetoder
I København bruger man stokkemetoder, for at få folk op i den kollektive trafik eller op på cyklen. Bilister er ikke et onde, og erhvervslivet har i høj grad brug for bilen.
I storbyer er det behov for at reducere biltrafikken. Men det bør ske efter fornuft og efter en overordnet plan.

En grøn og frodig Nørrebrogade
Udsigten til en grøn og frodig Nørrebrogade, som kommunen lovede, holder heller ikke. Vedligeholdelsen er også mangelfuld. Malet asfalt skal vedligeholdes, det slides hurtigt. Det er rigtig, at Nørrebrogade visse steder ligner en krigszone. Lukkede butikker overskrevet med grafitti pynter bestemt ikke.

Cykelbutikker trives
Foruden spillebutikker, så trives cykelbutikker på Nørrebrogade. Mon ikke vi vil se flere af disse. Men hver gang, der forsvinder en kædebutik, en isenkræmmer eller lignende, så forsvinder der også kunder. De tager derhen, hvor der er et righoldigt udvalg af butikker. Det var det engang på Nørrebrogade. For mange af kunderne er det vigtig med en p - plads. Ikke alt kan transporteres i den offentlige trafik eller på en cykel. De københavnske storcentre har da også med tak modtaget alle de kunder, der er forsvundet fra Nørrebrogade. Her er der fremgang og masser af p - pladser.

Det passer ind i ideologien
Politikerne mener ikke, at det er ombygningen af Nørrebrogade, der har medført butikslukninger. De fastholder, at det er krisen. Politikerne accepterer heller ikke, at antallet af kunder målt efter mange Nørrebro - butikkernes kasseapparater er faldet. For statistikken siger noget andet. Og det er det, man henholder sig til. Det passer ind i ideologien.

Hvad med helikopterstrategien?
Nørrebro Handelsforening har sagt det før. Hvad med helikopterperspektivet? Mens bilerne bliver afvist på Nørrebro, så presser trafikken på andre steder i København. Der mangler i høj grad en overordnet planlægning m.h.t. trafikafviklingen.
Skal Nørrebrogade være en prøvesten under devisen, Hvor langt kan vi gå?

En positiv ting
Nu skal alt ikke være negativ. For snart åbner Københavns Erhvervsakademi på 19.000 kvadratmeter midt på Indre Nørrebro. I de kommende måneder vil 2 - 3.000 studerende få deres gang her. De skal lære mere om design, byggeri, IT, medier og sundhed. Mon ikke det kan ses på trafikken på Nørrebrogade/Guldbergsgade/Meinungsgade. Institutionen kommer til at beskæftige 300 ansatte.
Mon ikke nogle af disse mange mennesker vil efterlade nogle af deres mønter på Nørrebro til glæde for den betrængte detailhandel.

Hvis du vil vide mere:
Denne hjemmeside indeholder en masse artikler om Nørrebrogade, trafik, infrastruktur og mangel på samme.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16