Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Gode Tips fra Politiet

Hermed giver vi dig nogle gode tips til, hvordan du kan undgå tricktyveri i hjemmet, på gaden og ved hæveautomater. Vi giver også tips til, hvordan du undgår lommetyve. Hvordan skal du egentlig forholde dig til butikstyve, og hvad skal du undgå. Ja du skal undgå at bruge magt, for så kan det ifølge politiet let opstå konfrontationer. Og så finder vi også ud af, hvornår du skal ringe 114 og hvornår du skal ringe 112.

Som vi kan se af den forrige artikel er visse former for kriminalitet stærkt stigende. Således har danskerne anmeldt 2,5 gange så mange tricktyverier i den første halvdel af 2014 end den tilsvarende periode året før. Her giver nogle gode tips til læserne, hvordan du kan gardere dig mod disse tricktyverier.

Tricktyveri i hjemmet
Størstedelen af tricktyverier sker offerets hjem. Gerningsmanden får ofte adgang ved at 

  • Bede om et glas vand 
  • Låne telefonen 
  • Ved at sige, at man er fra hjemmeplejen 
  • Skal have noget repareret 
  • Du skal huske, at bede om at se ID, inden du lukker fremmede ind i hjemmet. 
  • Hvis du lukker nogen ind, skal du sørge for, at holde øje med, at ikke andre kommer ind. 
  • Desuden skal du gemme dine værdier et sted, man ikke forventer, at finde dem.

Tricktyveri på gaden 

  • På gaden beder tricktyvene ofte om vej. De kommer ofte meget tæt på, og vil gerne have fat i din hånd eller endda kramme dig. 
  • Henvender nogen sig til dig på denne eller lignende måde, er det vigtigt, at du holder den spørgende på afstand og eventuelt forlader stedet.

Tricktyveri ved Hæveautomater 

  • Du er specielt udsat fro tricktyveri ved en hæveautomat og gerningsmanden vil prøve at distrahere sig, mens en medskyldig ombytter dit kort. Forinden har en af de to afluret din pinkode. 
  • Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på dit kort igennem hele processen, og at du ikke lader dig distrahere

Tricktyveri af smartphones 

  • Noget af det nemmeste at stjæle og videresælge er mobiltelefoner. På caféer, restauranter og ved frisøren er din telefon udsat, hvis du lader den ligge på bordet – også selvom du ikke forlader bordet. Lad vær med at lade dine telefon liggende fremme.

Sådan undgår du lommetyve: 

  • Gem pung og nøgler i en lukket lomme – ikke i baglommen. 
  • Gå med tasken på armen, ikke i hånden 
  • Vær opmærksom, når du færdes steder, hvor mange mennesker er samlet, for eksempel busstationer. 
  • Undgå store pengebeløb i din taske. Brug hævekort 
  • Hold hånden for, når du indtaster din kode til dankort. Tyvene prøver at lure din kode af, for at stjæle din pung og dit kort senere. 
  • Hvis du ser et tyveri, så læg mærke til, hvordan tyven ser ud, højde, hårfarve, beklædning, kropsbygning og særlige kendetegn. Et godt signalement er vigtigt forpolitiet.

Butikstyveri (BAR – Handel) (uddrag)En tyv kan kun tilbageholdes hvis: 

  • Observatøren har set tyven taget varen 
  • Observatøren har set, tyven har forladt salgsområdet og har passeret sidste salgskasse – mulighed, og derfor er på vej ud af butikken 
  • Den stjålne vare ikke er betalt og fortsat er hos tyven.

Skal tyven tilbageholdes, så gælder det om at: 

  • Få øjenkontakt med tyven og holde øje med dennes hænder, sidstnævnte for at holde øje med, om vedkommende lægger varerne fra sig 
  • Vær så vidt muligt to om at rette henvendelse til byen 
  • Henvende sig bestemt, men diskret og venligt til tyven og bede denne om at følge med ud i baglokalet. Man kan for eksempel sige ”Jeg vil gerne tale med dig om noget, jeg har observeret”. 
  • Behandle tyven med respekt, da der kan være tale om en fejl, især ældre mennesker kan lave fejl og glemme 
  • Bed tyven om at tømme indholdet at tasker, poser, lommer mv. Man må ikke selv tjekke det. Hvis tyven nægter, så vent på Politiet 
  • Man må aldrig være alene med tyven.

Hvis tyven tilstår så: 

  • Bed tyven om at fremvise billedlegimation. Hvis tyven nægter, og Politiet ikke kan komme til stede, skal der foretages en kontrolopringning til politiet, der kan hjælpe med at af/bekræfte tyvens identitet. 
  • Udfyld anmeldelsesblanket og følg de anholdelsesprocedurer butikken har og som er aftalt med det lokale politi 
  • Anmeldelsesblanket fra www.politi.dk findes under borgerservice og blankette.

Hvis tyven ikke tilstår, så: 

  • Pres eller tru ikke tilståelse ud af kunden 
  • Kontakt Politiet, der som minimum skal sende en patrulje, hvis kunden er voldelig, fremkommer med trusler eller ikke er samarbejdsvillig 
  • Hvis det er mindreårig, så overvej om det er Politiet eller forældre, der skal kontaktes. Aftal fast procedure i butikken 
  • Hvis det fx er demente personer, bør disse behandles med konduite.

Procedurer når tyven ikke følger frivillig med: 

  • Bevar roen og meddel, at tyven ikke følger frivilligt med, så vil politiet blive kontaktet 
  • Undgå fysisk kontakt 
  • Hvis tyven fortsat ikke følger med, så 
  • Lad altid tyven gå, hvis tyven sætter sig fysisk til modværge eller fremkommer med trusler, og det er risiko for, at nogen kan lide overlast. Registrer i stedet udseende, sprog, beklædning, særlige kendetegn – brug evt. signalements - blanket og sikre eventuelle tv – overvågningsbilleder. Gør evt. anskrig ”Stop tyven”, såfremt dette kræves af forsikring. 
  • Kontakt politiet, hvis situationen kan eskalere 
  • Brug af magt kan provokere og få situationen til at eskalere.

Andre tips: 

  • Mange tyve kan være så udspekuleret, at de kommer tilbage med det stjålne, for at få penge for varen. Kræv derfor altid kvittering, for de varer der skal byttes eller som kunden tilbageleverer.

Yderlige tips fra Københavns Politi:
Ring 114, hvis gerningsmanden er: 

  • Under 18 år 
  • Er ikke herboende udlænding 
  • Er uden fast bopæl 
  • Ikke er sikkert identificeret

Ring 112, hvis gerningsmanden: 

  • Optræder voldelig eller truende
  • Du skal sikre dig: 
  • Eventuelt vidner
  • Hvad er Røveri: 
  • Røveri er, når gerningsmanden ved at bruge vold eller trusler om vold får dig til at aflevere din pung eller mobiltelefon. Røveri kan også være rettet mod f.eks. banker eller forretninger, hvor gerningsmanden ved vold eller trusler om vold får udleveret kassebeholdningen.

Hvordan skal du anmelde sagen til Politiet? 

  • Ring 112, hvis du har akut brug for hjælp fra politiet, eller der er fare for liv eller førlighed. 
  • Ring 114, hvis du har været udsat for røveri, men ikke akut har brug for politiets hjælp, for eksempel, hvis gerningsmanden har forladt gerningsstedet.
    Skriv det ind i personalehåndbogen 
  • Det ville være en god ide, at indføre, det man skal gøre i de enkelte tilfælde i personalehåndbogen. Hvad, hvem og hvornår skal man agere, når der er butikstyveri eller røveri. Hele personalet bør informeres.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16