Offentliggjort 7. februar 2006
Danske Bank tager hul på det nye år med en pose penge øremærket til at støtte viden, kultur og idræt i hele Danmark – også i København. Under navnet Danske Initiativpuljer uddeles i alt fire millioner kroner. Pengene fordeles to gange om året.
Nye tanker i ni puljer
For Danske Bank er der anderledes og nye tanker bag de fire millioner kroner, som ligger og venter på at blive brugt i 2006. Pengene fordeles i ni regioner under navnet Danske Initiativpuljer.
– Vi vil gerne belønne de gode initiativer og de gode ideer, der ligger rundt omkring i skufferne og venter på at se dagens lys. De eneste kriterier er, at initiativerne skal finde sted i og være til gavn for dit lokalområde, være til gavn for så mange som muligt, og at de skal ligge inden for områderne viden, kultur og idræt. Så både ideen med en temauge på skolen og med en gæsteforelæser på universitetet er lige så god som f.eks. operation sund mad i skolekantinen eller et bidrag til det driftige amatør- eller egnsteater eller til byens idræts- og foreningsliv, siger filialdirektør Jørgen Holm, Danske Ban Nørrebro Afdeling..
Han understreger, at en styregruppe vurderer den enkelte ansøger. Styregruppen består af personer, der har et professionelt forhold enten til videns- og uddannelsesmiljøet, til kulturlivet eller til idræts- og foreningslivet.
Danske Bank i København har forventninger om, at der kommer mange ansøgninger ind ad brevsprækken. Rent teknisk fordeles de fire millioner kroner over hele landet, så Danske Bank Region København uddeler 225.000 kroner to gange om året - til maj og til november i portioner på mellem 10.000 og 75.000 kroner.
Så tæt på den enkelte som muligt
– Vi har prioriteret, at pengene bliver uddelt så tæt på den enkelte som muligt, derfor fordeles de ikke fra en central pulje eller fond. For som bank er vi en vigtig og aktiv medspiller i nærmiljøet, og vi vil være med til at fremme det lokale eller regionale videns- og uddannelsesmiljø, kulturliv samt idræts- og foreningsliv. Danske Initiativpuljer ligger i forlængelse af vores nye sponsorstrategi, der blev søsat sidste år. Og med de ni puljer skruer vi endnu mere op for blusset til gavn for aktiviteter og projekter i vores område i 2006, siger filialdirektør Jørgen Holm.
Sponsorstrategi ud i hele landet
Danske Bank lancerede sidste år sin nye sponsorstrategi, der går ud på at støtte viden, kultur og idræt i hele landet. Målet med Danske Banks sponsorstrategi er at bidrage til vækst og udvikling i hele Danmark. Samtidig understøtter sponsorstrategien Danske Banks ambitioner om at engagere sig i og støtte det samfund, vi lever i og af.
Kontaktpersoner:
Regionsdirektør Jørgen Toftegaard, Danske Bank, Region København, telefon 33 44 15 01.
Sponsorchef Morten Albæk, telefon33 69 91 08
Se også: www.danskebank.dk/initiativpuljer |