|
|
Forbrugerne tilbage til discoun
DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 fax. 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk
Notat 27.12.07:
v/Bent Aarrebo Pedersen formand for Danmarks Handelsstandsforeninger
Forbrugerne tilbage til discount. Prishop på føde- og dagligvarer gav 12% vækst i discount i oktober
De senere måneders prisstigninger på føde- og dagligvarer har igen sendt forbrugerne ind i discountbutikkerne med en discountvækst på 12% i oktober set i forhold til oktober sidste år mod sidste år i oktober en tilbagegang på 4%.
Discountudviklingen har siden 2002 været som følger set i forhold til året/perioden før:
2002 + 8,0%
2003 + 16,0%
2004 + 5,1%
2005 + 4,1%
oktober 2006 - 4,0% (tilbagegang)
2006 - 1,5% (tilbagegang for året 2006)
2007
9 måneder + 2,9%
oktober 2007 + 12,0%
10 måneder + 3,7%
Økologiinteressen og dagligvarekædernes markedsføringsmæssige store satsning siden januar 2006 på økologi i bedre kvaliteter og dermed til højere priser fik kunderne til i stigende grad i 2006 og 2007 både at søge specialbutikker med fødevarer men især indkøb i supermarkeds- og varehuskædernes afdelinger for økologiske fødevarer.
Det gav en tilbagegang i discountsektoren på 1,5% i 2006, der måtte reageres kraftigt imod.
I 2007 har discountkæderne derfor også i stigende grad satset hårdt på øget salg i økologi for at hente kunderne tilbage og opnået en vækst i de første 10 måneder i 2007 på 3,7%, især båret hjem af en eksplosiv vækst i oktober på 12,0% (mod tilbagegang på 4% i oktober 2006), samtidig med at hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" i oktober opnåede en vækst på 5,5% (mod oktober i 2006 en tilbagegang på 0,4%).
En vækst, der især også skyldes stærkt stigende fødevarepriser i det hele taget og dermed i øget grad sender kunderne tilbage til discountsektoren.
De markant højere føde- og dagligvarepriser har givet i mange familier dertil været en overraskende "julegave" og dermed måske sat en bremse på størrelsen af julegaverne i år i flere familier. Og nok medvirkende til, at et endnu større antal kæder med udvalgsvarer i år tyvstarter udsalget mellem Jul og Nytår. |
|
|